Inzameling voedselbank Gouda

Op zaterdag 4 april van 09:00 -17:00 brengen gemeenteleden van de protestantse kerk De Stroom uit Moordrecht het noodzakelijk belang van de voedselbank Gouda onder de aandacht van het winkelend publiek in het Moordrechtse winkelcentrum Smidse.

Wekelijks zijn een nog steeds stijgend aantal Nederlanders afhankelijk van de voedselbank. Voedselbank Gouda, met verdeelpunt voor Bodegraven, Reeuwijk en Moordrecht, verzorgt pakketten voor ongeveer 300 gezinnen en 200 1-persoons huishoudens.

De inzameling voor de voedselbank bij Albert Heijn Moordrecht gaat volgens de vertrouwde “’Dorcas-methode”. Bij binnenkomst krijgt het winkelend publiek een flyer met het verzoek om tijdens het winkelen ook één of meer van de volgende producten te kopen voor de voedselbank. Producten zoals eieren, roomboter, vacuümverpakte kaas, macaroni, spaghetti, pastasaus, rijst, jam, pindakaas, hagelslag, koffie, thee, ontbijtkoek, soep en blikjes vis.

De Voedselbank Gouda brengt vraag en aanbod bij elkaar. De vraag naar voedsel komt van mensen die van zeer weinig geld moeten rondkomen. Het aanbod van voedsel komt van allerlei bedrijven en particulieren. Meestal is er - dankzij hun sponsoren - voldoende aanbod van levensmiddelen, maar uiteraard is men altijd blij met initiatieven van particulieren, bedrijven, scholen, kerken en andere instanties en organisaties om het pakket voor cliënten completer te maken.

Om de zelfredzaamheid van hun klanten te vergroten, werkt de voedselbank samen met lokale organisaties die klanten helpen om weer op eigen benen te staan. Voedselhulp moet immers altijd tijdelijk zijn is een grondbeginsel van de voedselbank.