Israëlzondag ‘Kies voor het leven!’

‘Onopgeefbaar verbonden met het volk Israël’. Dat uitgangspunt van de PKN-kerken krijgt bijzonder nadruk op Israëlzondag, de eerste in oktober, dit jaar op 4 oktober. Deze zondag valt meestal temidden van joodse najaarsfeesten, zoals nu tijdens het Loofhuttenfeest.

Het thema van de dienst in de Ringvaartkerk in Nieuwerkerk is afgeleid van de afscheidswoorden van Mozes: ‘Kies voor het leven’ (Deut. 30:19). De bedoeling is dat zang - voor en in de dienst - voor een joods accent zorgt.  Voorganger is ds. Kees Jan Rodenburg. Van 2003 tot 2010 werkte hij voor het Centrum voor Israëlstudies in Jeruzalem en was hij betrokken bij de Joods-christelijke ontmoeting. Sinds 2016 is hij krijgsmachtpredikant in ‘t Harde.

De dienst is alleen op afspraak te bezoeken, maar wel vanaf ca. 11 uur te beluisteren en te zien op https://kerkdienstgemist.nl/stations/321-Ringvaartkerk-PGN-Nieuwerkerk-ad-IJssel

In 1949 werd Israëlzondag voor het eerst gehouden. Als argumenten golden toen - en ook vandaag nog: het opwekken van liefde voor Israël, het inzicht verdiepen in de plaats van Israël in de geschiedenis en het doen van de voorbede voor het volk Israël.

(Foto: RD.nl)