Kansen voor kerken bij nieuwe lokale omroep

Gisterenavond, 21 januari, is de beslissing gevallen als het gaat om de licentie van de lokale omroep van de gemeente Zuidplas. De gemeenteraad heeft besloten dat de komende 5 jaar de zendvergunning naar nieuwkomer Zuidplas.FM zal gaan hetgeen betekent dat voor het eerst in Zuidplas de licentie naar een andere stichting dan Omroep Zuidplas gaat. Omroep Zuidplas verzorgde 10 jaar lang de programmering en haar voorganger LONRadio ruim 20 jaar.

Willem-jan Verdoes, raadslid van de CU/SGP in de Zuidplas, liet in een reactie weten dat er door hen o.a. voor Zuidplas.FM is gekozen omdat deze heeft aangegeven de zondag als rustdag te zien en de invulling te laten aan de kerken. Daarnaast waren een goed werkend PBO (Beleids Bepalend Orgaan), een betere financiële positie en de omgang met de vrijwilligers redenen om tot de keuze voor Zuidplas.FM te komen.

Ton Oskamp, redacteur kerken van omroep Zuidplas, schrijft in een reactie “Er moet gewoon doorgegaan worden met uitzenden totdat het commissariaat definitief heeft besloten en aangewezen. Dat kan snel gaan maar ook nog wel een paar maanden duren. Ik heb de doelgroep kerken al op de hoogte gebracht dat de uitzendingen van RdK (red: Rondom de Kerken) binnenkort stoppen.”

E.e.a. zou kunnen betekenen dat de sterk uitgeholde redactie kerken weer wat meer lucht zal krijgen om activiteiten te ontplooien en programma ’s te gaan maken c.q. te continueren.