Kerkdiensten weer toegestaan

Gisterenavond kondigde minister-president Rutte aan dat kerkdiensten weer zijn toegestaan per 1 juli: “Georganiseerde samenkomsten mogen weer met maximaal 100 personen. Kerkdiensten zijn weer toegestaan.” Goed nieuws voor de kerken maar tegelijkertijd een uitdaging.

Voor de kerken met live streaming via YouTube of Facebook zal de invulling van de diensten het eenvoudigst zijn. Bij een maximale bezetting van 100 man zal de live streaming de rest thuis bedienen. Kerken zonder live streaming hebben moeilijkere keuzes te maken omdat vooraf opnemen dan geen optie meer is. Naast de 100 aanwezigen per dienst zal de rest aangewezen zijn op kerkdienstgemist.nl of de kerkenomroep om hun eigen diensten te kunnen volgen.

Minister-president Rutte pleitte voor voorzichtigheid rondom de versoepeling: "Voorzichtigheid nu is beter dan spijt achteraf. We kunnen alleen ons land van het slot halen, als iedereen zich verstandig blijft gedragen", benadrukte de premier. Als het virus weer om zich heen grijpt, kunnen maatregelen worden vertraagd of zelfs worden teruggedraaid.