Kerken digitaal overvraagd

Sinds de Corona maatregelen zijn afgekondigd zijn velen kerken digitaal gaan uitzenden. Deze toeloop zorgt voor problemen bij providers als Kerkdienstgemist.nl en de Kerkomroep die te maken hebben met een verviervoudiging van de aantallen. Het Nederlands Dagblad sprak eind vorige week nog over aantallen van rond de 365.000. Kerkdienstgemist.nl maakte op Paasmorgen bekend de drukste zondagochtend ooit te hebben gemeten op hun site.

Flinke pieken in het gebruik, met name op zondagmorgen, veroorzaken problemen op het netwerk van de providers. Waar de kerken vaak een abonnement voor x-aantal luisteraars hebben melden er zich op dit moment 10x zoveel mensen. Daarnaast zijn er steeds meer kerken die niet alleen het geluid, maar ook beelden erbij tonen via YouTube.

In de digitale toeloop naar de online kerkdiensten lijkt een deel ‘nieuwsgierigen’ te zitten en deze onzichtbare groep kijkers/luisteraars zette mij aan het denken. Wat maakt het dat ze wel onlinediensten bezoeken maar de kerk zelf mijden? Vanwege de crisis of de kerk zelf? Nog afgezien hoe de kerken deze groep in beeld krijgen is en blijft het de vraag of de kerken bereid zijn deze groep digitaal te bedienen als het gewone leven weer start.