Leo Oosterom, interim predikant voor De Hoeksteen

De Hoeksteen in Capelle a/d IJssel krijgt tijdelijk een nieuwe predikant namelijk Leo Oosterom en hij stelt zich voor op de website van de protestantse kerk in Capelle.

Mijn naam is Leo Oosterom. Ik ben getrouwd met Christien. We hebben drie kinderen die het nest intussen hebben verlaten. Samen met Christien werk ik als gemeentepredikant in de Ontmoetingskerk in het mooie dorp Sleeuwijk, vlakbij Gorinchem. Daarnaast ben ik interim-predikant. Dat betekent dat ik tijdelijk word toegevoegd aan een gemeente die wat extra ondersteuning kan gebruiken. Dat kan zijn in een vacaturetijd, maar ook wanneer een gemeente op zoek is naar een nieuwe manier van kerk-zijn.

Ik ben ooit begonnen als zendingspredikant in Indonesië en heb daarna gewerkt in de protestantse gemeenten van Den Haag en Helmond. Nog steeds vind ik het prachtig om te zien hoe de gemeente van Jezus Christus op de meest verschillende manieren vorm krijgt in deze wereld, soms door crisis en krimp heen.

Ik werd geraakt door een regel uit het beleidsplan van de Hoeksteen, waarin gezegd wordt dat ze een gemeente willen zijn die ‘zonder eigenbelang, om niet, midden in de maatschappij staat’. Samen met de gemeente wil ik op zoek gaan naar wat dat betekent, en hoe we die prachtige visie vorm kunnen geven in een nieuwe manier van gemeente-zijn. Ik hoop voor de komende twee jaar aan de Hoeksteen verbonden te blijven.

Naast de begeleiding van de kerkenraad, zal ik ook het crisispastoraat op me nemen: de pastorale ondersteuning bij geloofs- en levensvragen. Ik hoop eens per maand voor te gaan in de eredienst. Tenslotte denk ik mee met de Algemene Kerkenraad over de toekomst van de Protestantse gemeente in Capelle, en de plaats van de Hoeksteen daarin.

Op woensdag, donderdag en een deel van vrijdag werk ik voor de Hoeksteen. De overige dagen werk ik voor de gemeente in Sleeuwijk. Vanaf de eerste week van januari begin ik mijn werk in Capelle. Ik zie er naar uit.

Bron: www.protestantsegemeentecapelle.nl