Minister Grapperhaus adviseert ‘maximaal 30 mensen in de kerk en niet zingen’

Zoveel mogelijk online-diensten en maximaal 30 mensen bijeen en niet zingen. Dat is wat minister Grapperhaus heeft afgesproken met kerkelijke koepels na de ophef van afgelopen weekend over de kerkdiensten in Staphorst.

De diensten in Staphorst konden kort daarna rekenen op politiek onbegrip en Christen Unie leider Zegers twitterde hierover: "Kerken hebben in ons land een vrijheid waar ze in deze crisis heel verantwoordelijk mee omgaan. Ze zijn gelukkig ook geen haarden van besmetting. Maar als je een kerkdienst met 600 mensen houdt geef je wat mij betreft niet het goede voorbeeld, zoals andere kerken wel doen."

Het CDA sprak bij monde van Kamerlid Chris van Dam: "Ook met de nodige beperkingen kan in deze moeilijke tijden recht gedaan worden aan het grondrecht van godsdienstvrijheid. Bijna alle kerken, moskeeën en synagogen zijn terughoudend met vieringen en diensten.”

"We gaan nu weer terug naar de afspraken die we in maart hebben gemaakt met de koepelorganisaties. Iedereen brengt offers. Kerkelijke organisaties zien dat ook in." Aldus Grapperhaus. Die wel benadrukte dat de regels niet afdwingbaar zijn. "We kunnen als overheid geen kerkgebouwen binnentreden, dat is een heel oud grondrecht. Maar ik vertrouw erop dat iedereen meedoet." De afspraken gelden zolang het huidige maatregelenpakket van kracht is.

De oproep van Grapperhaus heeft ook gevolgen voor de lokale kerken in de Zuidplas gemeenten die hier zeer waarschijnlijk en opnieuw beleid op dienen te maken.