Moordrechter Hans Peters ‘De haan kraait’

Voormalig pastoraal medewerker Hans Peters was als pastoraal medewerker dertien jaar verbonden aan de protestantse gemeente in Rhoon en besloot na deze intensieve periode zijn pastorale bespiegelingen te boek te stellen.  De haan kraait zal velen doen vermoeden dat het hier gaat om een boek over de verloochening van Petrus:  “maar nu de kraait de haan omdat hij je iets anders te vertellen heeft”

Peters, van oorsprong katholiek, maakte in 1985 de overstap naar de protestantse kerk in Moordrecht en werkte in die periode in een fotozaak maar kon de roepstem van God niet weerstaan. Hetgeen uitmondde in een studie theologie in Amsterdam waarna Peters zijn aanstelling kreeg als diaconaal werker in het Rotterdamse inloophuis ‘Het Open Huis’, zo begon hij zijn kerkelijke carrière, waarna in 2001 Rhoon volgde als pastoraal werker.

Het boek is in een kleine oplage verschenen en geeft een uniek inkijkje in het werk van een pastoraal medewerker. Het bevat karakteristieke uitspraken en staat bol van waargebeurde verhalen en bevat de nodige dosis humor. De verhalen zijn herkenbaar, bemoedigen en ontroeren. Het boek bevat zeven hoofdstukken die Peters allen beëindigt met een overweging ter ondersteuning. Peters weet in alle hoofdstukken het verband tussen heden en verleden naadloos te verbinden met Bijbelse voorbeelden en laat zien dat de Bijbel een geweldig actueel boek is waarin Jezus ons in alles voorging.

Een gelovige sterft schrijft Peters maar gaat niet dood want de dood is immers verslagen. ”De gelovigen staan in een traditie van leven na de dood. De gelovige leeft namelijk anders toe naar het moment van sterven.” En gaat daarmee in zijn boek geen zware onderwerpen uit de weg. Zo schrijft hij: “mensen moeten altijd voorzichtig zijn te spreken namens de ander God of de Bijbel wat een hardnekkig fenomeen is” waarmee hij de vinger op de zere plek legt.

Voor de gelovige is de Bijbel een open boek, een uitgangspunt en leest daarin, spreekt erover maar woont er niet mee niet op een onbewoond eiland. Je staat ermee midden in een kritische wereld en daarmee moeten we dealen en dat is de toon die Peters doortrekt in zijn boek en die daarvoor een groot aantal handreikingen doet. Het boek kost 19,95 euro en is verkrijgbaar via boekenbestellen.nl onder categorie religie en