MOTTO/Samen 10 zoekt vrijwilligers

In het ouder worden krijg je te maken met verlies van mensen om je heen, van afnemende gezondheid en mobiliteit. Dan kun je wel wat steun gebruiken. Als vrijwilliger luister je naar de oudere en probeer met hen mee te voelen in wat ze meemaken, en weer zin in het leven te (her)vinden en te geven. Op den duur ontstaat een vertrouwensband, die ruimte geeft om leuke dingen met elkaar te doen. Dat biedt MOTTO haar vrijwilligers.

MOTTO (Meelevende Ondersteuning Ten behoeve van Thuiswonende Ouderen) is een nieuw initiatief in Capelle a/d IJssel, opgezet vanuit het Diaconaal Platform Capelle in samenwerking met Samen010. Doel is om ouderen te ondersteunen op het gebied van zingeving en levensvragen. Bezoek een oudere thuis voor gesprek, luisterend oor en gezelligheid. MOTTO/Samen 10 zoekt daarvoor nieuwe vrijwilligers.

Wat ga je doen als vrijwilliger? Je bezoekt een vaste oudere thuis, één keer in de twee weken en 1½ uur per keer. In overleg met de oudere zelf af te spreken. Het is de bedoeling dat je het contact voor wat langere tijd aangaat. En dat je als vrijwilliger minimaal een jaar inzetbaar bent. Zo kun je echt iets voor de ander betekenen.

Een groot pluspunt is dat je als vrijwilliger goed begeleid en getraind wordt door coördinator en geestelijk verzorger Henk Kamminga. Je leert hoe je een gesprek op gang brengt, de juiste vragen stelt en inzicht krijgt in diverse levensvragen waar mensen mee zitten. Je komt geregeld bij elkaar met de andere vrijwilligers om ervaringen uit te wisselen en van elkaar te leren. Je ontvangt er leuke dingen voor terug, zoals een jaarlijks vrijwilligersuitje en gratis toegang tot leerzame bijeenkomsten.

Training in juni
Wil je graag wat tijd en aandacht aan een oudere geven, kan je goed luisteren en meevoelen met de ander, neem contact met Henk Kamminga op. In juni start er een training voor nieuwe vrijwilligers. Weet je niet zeker of het bij je past, dan kan je de training gebruiken om dit te ontdekken.

Over coördinator Henk Kamminga
Henk woont met zijn gezin in Capelle, de wijk Oostgaarde, en kerkelijk verbonden aan De Oosterkerk. Ook is hij werkzaam als kerkelijk werker in Nieuwerkerk aan den IJssel. Henk vertelt: “Ruim 5 jaar ben ik werkzaam voor Samen010 als projectleider van MOTTO in Delfshaven, Rotterdam. Vier jaar geleden zijn we naar Capelle verhuisd en wonen 2 van de 4 kinderen nog bij ons thuis. Ik ben gevraagd om in Capelle MOTTO op te zetten. De samenwerking met het Diaconaal Platform Capelle vind ik mooi en inspirerend. Om samen met de kerken invulling te geven aan de diaconale opdracht er te zijn voor kwetsbare ouderen.”

Vrijwilliger worden?
Wil je je inzetten voor je naaste oudere? Neem vrijblijvend contact op met Henk Kamminga: 06 – 288 30 857 of hkm@samen010.nl. Of geef je op voor de training in juni.