Nacht van gebed Open Doors trekt duizenden bidders

Duizenden mensen hebben vrijdagavond meegebeden tijdens de jaarlijkse Nacht van Gebed voor de vervolgde kerk. Het was voor het eerst dat Open Doors deze gebedsnacht online organiseerde. De livestream is gevolgd door ten minste tienduizend mensen, aldus Open Doors. Dat aantal ligt mogelijk veel hoger, omdat veel bidders in groepjes meekeken. Naast het grote aantal deelnemers in Nederland en België, baden ook christenen in Bolivia, Marokko, Albanië, Duitsland, Zweden en andere Europese landen mee.

De massale deelname aan de vier uren durende gebedsuitzending heeft de organisatie verrast. Bij de start van de livestream van de Nacht van Gebed was de belangstelling zo groot, dat de website van Open Doors overbelast raakte. Aan de Nacht van Gebed werkten onder anderen Theoloog des Vaderlands Samuel Lee en CU-politicus Joël Voordewind mee.

Open Doors directeur Maarten Dees zei bemoedigd te zijn door de grote belangstelling. ‘Het is verhoring van onze gebeden. Want we verlangen ernaar dat veel meer mensen betrokken raken en dat ons werk voor de vervolgde kerk mag groeien. De animo is ook een enorme bevestiging en bemoediging dat het goed is dat we investeren in onze onlineactiviteiten. Ik ben blij en dankbaar met deze Nacht van Gebed.’

Op het hoogtepunt van de Nacht van Gebed keken ruim tweeduizend bidders gelijktijdig naar de uitzending. De kijkers baden gemiddeld bijna 38 minuten mee in de livestream op YouTube en de website van Open Doors.

De jaarlijkse Nacht van Gebed is een bekende Open Doors traditie die in de afgelopen decennia vooral in plaatselijke kerken plaatsvond. De beperkingen door de coronacrisis leken dit jaar roet in het eten te gooien, maar met de online aanpak lijkt het tegendeel het geval.

Opvallend was dat veel gezinnen vanuit huis konden meedoen, waardoor ook meer jongeren meededen aan de Nacht van Gebed. Daarnaast kwamen groepen bidders bij elkaar in kerkgebouwen, buurthuizen en scholen. Een uur na middernacht kwam een einde aan de livestreamuitzending. Bidders konden daarna op eigen gelegenheid doorgaan.

Open Doors zet zich in voor bescherming van vervolgde christenen wereldwijd. Dat begon met bijbelsmokkel naar Oost-Europa door Anne van der Bijl. Dit jaar bestaat de organisatie 65 jaar.

U kunt de beelden terug kijken via: