Nieuwerkerkse Unter-Karpatenwerkgroep ‘we zijn ernstig bezorgd’

“Als Unter-Karpatenwerkgroep zijn we ernstig bezorgd om de oorlogstoestand in Oekraïne. Door de aanvallen op de hoofdstad Kiev, die midden in het land ligt, is de oorlog echt uitgebroken. Heel veel mensen vluchten uit het oosten en het midden van het land, met het gevolg dat de wegen vol met files staan. De mensen kunnen vaak geen kant meer op. Ook bevoorradingsauto’s kunnen er vrijwel niet door, en dat betekent vrijwel lege winkels. Er kan nog maar heel moeilijk geld opgenomen worden. Kovács Sándor, van St. Armenhulp Oekraïne, kan nu weinig of geen voedsel meer kopen voor de allerarmsten. Ook hij kan geen geld meer pinnen. Benzine is ook nauwelijks meer te koop,
Het kindertehuis van de St. Hulp Oost-Europa in Nagydobrony in de Unter-Karpaten (in west-Oekraïne) heeft de kinderen allemaal vanuit de dependance in het hoofdgebouw gehaald, en er staat continu een bewaker voor en achter het tehuis.

Donderdagochtend, toen het slechte nieuws bekend werd, zijn alle kinderen meteen van de scholen gehaald, en nu zitten ze allemaal dus in het hoofdgebouw. In het westen probeert men nu klaar te staan om vluchtelingen uit het oosten en het midden van het land op te vangen.”

Vanaf december 1993 is er in Nieuwerkerk een werkgroep actief die zorgt voor de christenen in een deel van de Unter-Karpaten. Het gebied ligt nu in Oekraïne, vroeger behoorde het bij Hongarije. De Unter-Karpatenwerkgroep verzorgt diverse hulptransporten, met o.a. kleding, meubels en zeeppoeder om de armste bewoners van de Unter-Karpaten te helpen, met name de (alleenstaande) ouderen en de grote (zigeuner)gezinnen. Dit gebeurt sinds 2002 in het kader van St. Armenhulp, een samenwerkingsverband van diverse werkgroepen in Nederland. In Oekraïne is dit een officiële stichting, waarvan ds. Sándor, die jarenlang zigeunerpredikant geweest is, de directeur is; maar wel een directeur die dag en nacht in touw is om alle goederen ter bestemder plekke te brengen en alle zaken te regelen.