Onderhoud Dorpskerk in Capelle gestart

Vanaf 29 juni verricht de gemeente Capelle a/d IJssel onderhoudswerkzaamheden aan de toren van de Dorpskerk. De toren is namelijk eigendom van de gemeente Capelle a/d IJssel hetgeen berust op afspraken uit het verleden. Onder de toren was er een gedeelte van de brandweer en politie en dit was de reden dat de gemeente dit zelf in de hand en dus in eigendom wilden houden.

De komende tijd worden de galmplanken vervangen, krijgt de klok nieuwe ledverlichting en een schoonmaak beurt, wordt het kruis en de gouden bal onder het kruis opnieuw geschilderd en verguld. Ook in de toren wordt er het een en ander aangepakt: zo komt er betere verlichting in de toren, vindt er wat stuc- en schilderwerk plaats en worden sommige torentrappen voorzien van handige leuningen. Dit laatste komt de veiligheid zeker te goede.

De verwachting is dat de werkzaamheden tot eind juli duren. Het kruis komt pas in september gerestaureerd weer terug. Als kerkelijk gemeente hebben ze er weinig last van. Voor de zondagen probeert men zoveel mogelijk de boel strak te hebben voor het kerkbezoek.

Bron en foto: dorpskerkcapelle.nl