Ontmoetingsmiddag ‘Libanon, vluchtelingen en muziek’

Zondag 1 december 2019 zal er in  het kerkgebouw Open hof aan de Hesseplaats 441 in Rotterdam-Ommoord een ontmoetingsmiddag plaatsvinden met als thema ‘Libanon, vluchtelingen en muziek’.

Eelco van der Brug zal de aanwezigen deze middag vertellen over Libanon en het grote vluchtelingenprobleem daar. Libanon is een klein land met ongeveer 6 miljoen inwoners waarvan ca. 2 miljoen vluchtelingen.
Van der Brug is zelf twee keer in Libanon geweest als vrijwilliger werkzaam bij een muziekproject in een vluchtelingenkamp nabij Tripoli. Zijn ervaring was dat samen muziek maken, vluchtelingen een kans geeft om even te ontsnappen aan hun zorgen en dat het wat meer vertrouwen in zichzelf en de toekomst kan geven. In deze maand gaat hij er weer heen, waardoor men deze middag over zijn zeer recente ervaringen kunnen horen.

Na de pauze zal Cora Greevenbosch vertellen over haar ervaringen van muzieklessen aan vluchtelingen. Zij woonde in Ommoord en na haar dwarsfluitstudie,  aan het conservatorium in Amsterdam, heeft zij de bansuri (Indiase dwarsfluit) gestudeerd aan het Rotterdams conservatorium. Vele malen kwam zij terug in Open Hof kerk om medewerking te verlenen aan muzikale activiteiten.

Cora geeft dwarsfluitlessen en sinds twee jaar ook aan middelbare scholieren van de Internationale Schakelklas van het Startcollege te Harderwijk. De leerlingen op deze school wonen in asielzoekerscentra en weten vaak niet of zij wel of niet in Nederland mogen blijven; ook spreken zij niet of nauwelijks Nederlands. Ook Cora heeft de ervaring hoe belangrijk en heilzaam muziek kan zijn voor vluchtelingen. Bij haar muzieklessen (dwarsfluit) draait het niet om de taal maar om samen muziek te maken en plezier te hebben en zoals Cora het uitlegt: ”C’est le ton qui fait la musique”.

De inloop van deze middag is om 14.30 uur met een kopje thee of koffie en om 14.45 uur begint de presentatie. De middag eindigt om ongeveer 16.30 uur. De toegang is gratis.