Nieuwsbericht toevoegen Overdenking toevoegen Agenda-item toevoegen

Peter Overduin blaast Way of Grace nieuw leven in

De 52-jarige Overduin, oud columnist van het omroep Zuidplas programma Gospelsound, is geboren Rotterdammer maar woont in Capelle aan den IJssel, studeerde theologie in Ede. Hij was jarenlang actief voor de stichting Agapè, waarvoor hij interkerkelijk werk in Capelle deed. Het was zijn droom en verlangen om Gods koninkrijk zichtbaar te maken in de samenleving, maar zag daar na 12 jaar maar bitter weinig van terug. Door frustratie, teleurstelling en tal van theologische vragen stopte hij met het interkerkelijke werk en niet alleen daarmee, hij parkeerde ook het christelijke geloof in zijn geheel, “als je stopt met geloven in de christelijke dogma’s wordt je gezien als afvallige” vertelt hij. Dat bevestigde hem in zijn keuze om het christelijke geloof achter zich te laten.

Overduin staat bekend als een ‘out of the box’ denker en werkte van 2013-2019 in de kinderopvang. Als gevolg van wat strubbelingen begon hij vlak voor de corona periode opnieuw de gelijkenissen over het koninkrijk in de Bijbel te lezen. Hij kreeg in januari 2020 een bijzondere geestelijke ervaring. Overduin: “alle kwartjes uit mijn leven vielen binnen een paar weken op zijn plaats. Ik kreeg een sterk innerlijk besef dat alles goed zou komen.” Mede door het woord corona wat kroon betekent, viel de puzzel voor de dominees kleinzoon op zijn plek, een doorstart van Way of Grace, waarvan het logo een kroon bevat, was een feit. Overduin: “Als God onvoorwaardelijke liefde (agapè) is dan is er geen ruimte voor veroordeling. Veroordeling is het gevolg van wettisch denken, hetgeen sterk in onze maatschappij zit. Kwaad moet gestraft worden (strafrecht)! Dat wettische denken stopt niet bij de kerkdeuren. Hoewel het in de kerk anders zou moeten zijn, gaan we op dezelfde manier met elkaar om. Zelfs de boodschap die verkondigd wordt, is gebaseerd op de gedachte dat kwaad gestraft moet worden. Is dat werkelijk genade? Het is zo belangrijk hoe we de 10 geboden hanteren. Je kunt de wet namelijk op twee manieren interpreteren: 1. Als een spiegel waardoor de wet jou veroordeelt. 2. Als een omschrijving van hoe God ons bedoelt heeft, zonder het verheven vingertje. Als we onszelf als zondaar zien die de wet overtreedt en als gevolg daarvan Jezus als een zondoffer beschouwen, dan is er sprake van gerechtigheid op grond van de wet. En juist daardoor zijn we los van Christus en kan Gods genade ons niet diepgaand veranderen. De schepping wacht op het openbaar worden van de zonen van God, waarvan Jezus de eerste was. We zullen pas als zonen van God openbaar worden, als we onszelf gaan zien als geliefden van de Vader, in wie Hij een welbehagen heeft, ondanks dat je de wet nog niet op een volmaakte manier houdt.”

Dit kan overkomen alsof de christelijke kerk het eeuwenlang fout heeft gedaan. Dat is niet zoals Overduin het ziet. Hij gelooft dat het proces van de hele kerkgeschiedenis binnen Gods overkoepelende plan past en dat de christelijke kerk een volgende stap mag zetten. Niet omdat het vorige fout was, maar omdat de tijd er rijp voor is.

Overduin heeft een coachingspraktijk aan huis om christenen bewust te maken van hoe God hen ziet en mensen te leren hoe ze als zoon/dochter van God openbaar kunnen worden. Met Way of Grace beoogt hij een vernieuwing van de boodschap die we als christelijke kerk verkondigen. Overduin: “Het is de tijd om de jonge wijn van het koninkrijk in nieuwe zakken te gaan schenken. Het aanpassen van de vorm (buitenkant) waarop we het evangelie verkondigen, zoals hippere en toegankelijkere diensten, heeft niet gewerkt. We zullen inhoudelijk met een vernieuwde boodschap moeten komen, om als christelijke kerk weer relevant te worden in de samenleving.” Inmiddels mag hij rekenen op redelijke respons.

Way of Grace is te vinden op www.wayofgrace.nl.

Naar het overzicht