Peter Treep en Rianne van Halsema 35 jaar in het ambt

Op 16 juni 1985 werd het predikantenechtpaar Treep en Halsema bevestigd in de Gereformeerde Kerk van Echtenerbrug en Oosterzee, een plattelandsgemeente in Lemsterland bij het Tjeukemeer in Friesland.

“Wij begonnen in de nasleep van de kernwapendiscussie. De gemeente was gepolariseerd, de gemoederen liepen soms hoog op. Discussies over kinderen aan het avondmaal waren actueel. De liturgische ontwikkeling stond nog in de kinderschoenen. Er groeide meer gevoel voor liturgie en vormgeving, een groep maakte nu en dan symbolische schikkingen in de kerk. In 1997 gingen we toga’s en stola’s dragen. Er groeide in de gemeente meer gevoel voor diaconaat en ZWO (Zending, Werelddiaconaat en Ontwikkelingssamenwerking), je bent niet alleen kerk om te vieren en naar elkaar om te zien, de blik naar buiten hoorde erbij.”

In 2010, na hun 25-jarig ambtsjubileum, kreeg ds. Treep een beroep van de Protestantse Gemeente in Nieuwerkerk aan den IJssel. Ds. Halsema werkt al weer ruim 16 jaar als geestelijk verzorger bij zorginstelling Aafje in Rotterdam, vanaf 2004 in De Vijf Havens naast haar werk in Bleiswijk. Sinds 2013 werkt ze ook in Meerweide en De Varenoord.

Op 16 juni jl. bracht een kleine delegatie van de Ringvaartkerk in Nieuwerkerk aan den IJssel een mooie bos bloemen bij het predikantenechtpaar namens de gemeente vanwege hun 35-jarig ambtsjubileum. “Bij ons overheerst dankbaarheid: we mochten 35 jaar met hart en ziel en in goede gezondheid dit mooie ambt bekleden, in verscheidene gemeenten, met verschillende accenten, een gedeelte van de tijd elk met een eigen werkkring. We voelen ons rijk gezegend!”