Problemen op Lesbos stapelen zich op

Martha van den Herik werkt al ruim anderhalf jaar als vrijwilliger in vluchtelingenkamp Moria op Lesbos en ziet dat de problemen zich opstapelen.

Ze loopt regelmatig op haar slippers door het rioolwater, waar de ratten zich vermenigvuldigen, om thee te gaan drinken met vluchtelingen die haar hun verhaal vertellen. Ze helpt mensen hun tent verstevigen na regenval en brengt bewoners van het kamp die zichzelf gesneden hebben naar het ziekenhuis. Het is de realiteit van kamp Moria waar Martha van den Herik werkt.

“Het voelde niet eerlijk dat wij het zo goed hebben en dat leerkrach­ten, artsen of advocaten uit Syrië in één klap alles verloren.” Vluchtelingenkamp Moria op Lesbos is oorspronkelijk een militair kamp. De riolering is berekend op een capaciteit van maximaal 700 mensen. Er wonen op dit moment ruim 8000 vluchtelingen in het kamp, waardoor de riolering overstroomt. De toiletten zijn vies en er zijn ratten. De meerderheid van de aan land gekomen bootvluchtelingen komt uit Syrië. Ook een groot deel is afkomstig uit Afghanistan, Irak en Congo. In totaal zijn er zo’n vijftig verschillende nationaliteiten vertegenwoordigd in het kamp.

Spanning neemt toe
Van den Herik ziet dat de spanning toeneemt. “Je merkt het als je door het kamp loopt en mensen in de ogen kijkt. Er hangt zo’n zware, emotionele sfeer. Er zijn veel mensen die zichzelf snijden en mensen die proberen zelfmoord te plegen. Er zijn kinderen die paniekaanvallen krijgen en die wezenloos voor zich uit staren. Ik moest laatst naar het ziekenhuis met een vrouw die haar polsen had doorgesneden en met een Afghaanse jongen van 16 die zijn haar in de fik had gestoken. In Nederland krijgen we traumatherapie als we een ongeluk zien gebeuren, maar deze jongen werd na een dag uit het ziekenhuis ontslagen zonder enige vorm van psychische hulp.”

Woede en onmacht
Na een paar weken rust in Nederland, waarin ze veel heeft geslapen en afgesproken met familie en vrienden, begon de Opheusdense half september in het psychosociaal team in kamp Moria. ”Er zijn veel mensen met paniekaanvallen en hyperventilatie. We proberen hen te helpen door ademhalingsoefeningen te leren en oefeningen om stress te verminderen.”

Ondanks de hulp van vrijwilligers, is de situatie onhoudbaar volgens Van den Herik. ”De individuele situatie van de mensen is hetzelfde als een paar jaar geleden.'' En er is in Griekenland nog steeds een economische crisis. Vluchtelingen krijgen geen baan en hebben geen geld om naar een ander land te reizen.”

In De Lichtkring in Nieuwerkerk a/d IJssel hebben enkelen spontaan een actie opgezet om hieraan en bijdrage te leveren. Volgende week zullen er bananendozen in de kerk staan om te vullen met ernstig benodigde materialen en zo mee te doen aan deze actie. Men is dringend opzoek naar tandpasta, tandenborstels, zeep, douchegel, shampoo, scheermesjes, mutsen, sjaals en handschoenen, kinderspeelgoed.