Schrijfactie Amnesty International

De parochie Sint Christoffel, waarvan de Nieuwerkerkse Sint Joseph parochie deel uit maakt participeert In de schrijfactie van Amnesty International. Iedere derde zondag van de maand wordt tijdens de viering aandacht gevraagd voor personen in nood.

Schrijfactie juli 2021:
Algerije: laat journalist Rabah Kareche onmiddellijk vrij
Journalist Rabah Kareche uit Algerije publiceerde op 18 april een artikel over de achterstelling van de Toeareg-bevolking in het zuiden van zijn land. De autoriteiten pakten hem nog dezelfde dag op en beschuldigen hem onder meer van ‘het verspreiden van nepnieuws’. Er hangt hem een gevangenisstraf van 23 jaar boven het hoofd.

Wat kunt u doen?
Schrijf vóór 1 augustus 2021 naar de Algerijnse autoriteiten. Roep hen op om Rabah Kareche onmiddellijk vrij te laten.

Lange celstraf dreigt
De Algerijnse overheid heeft de grenzen van de provincie Tamanrasset aangepast. Dit is in het nadeel van de lokale Toearegs, die zich verzetten tegen discriminatie en achterstelling. Rabah Kareche interviewde een lokale Toeareg-leider hierover.

Het is niet de eerste keer dat Rabah in de problemen kwam vanwege zijn journalistieke werk en zijn arrestatie past in een patroon van recente mensenrechtenschendingen door Algerijnse autoriteiten.

Klik hier voor de voorbeeldbrief

Klik hier voor de handgeschreven brief