Verscherpte Corona maatregelen raken de kerk niet

Minister-president Rutte en minister De Jonge gaven gisterenavond een vervroegde persconferentie over de aangescherpte maatregelen om de verspreiding van het coronavirus terug te dringen.

Opvallend genoeg maakte premier Rutte een uitzondering op de groepsgrootte die te maken hebben met juridische overwegingen, maatschappelijk belang of praktische noodzaak. Premier Rutte: “Denk aan het onderwijs, waar nu niets verandert in de geldende regels. Denk bijvoorbeeld ook aan strikt noodzakelijke werkbijeenkomsten, aan kerken en aan demonstraties.”

Op vragen van de pers dat waarom bij de eerste lockdown een maximum van 30 mensen gold en nu niet meer antwoorde premier Rutte: ”Daar geldt dat er echt heel goed overleg is met kerken. Je zit al met de grondwet natuurlijk, want ons altijd al ingewikkelde situaties gaf met kerken om te voorkomen dat je niet de vrijheid van godsdienst beperkt. Maar er is ook echt heel intensief contact tussen kerken en Ferd Grapperhaus. En dat overleg geeft ons vertrouwen dat het daar kan, maar ook die zullen weer opnieuw met elkaar in gesprek moeten, om opnieuw te kijken. Ik sprak vanmorgen Gert-Jan Segers die zegt: in mijn kerk gaat het eigenlijk heel netjes: handen wassen, heel veel deuren die opengaan, en ook qua alle andere afspraken die gelden voor zingen en noem maar op, doen ze dat heel netjes. En dat is volgens mij voor de meeste kerken het geval. Maar ook daarvoor geldt dat we opnieuw natuurlijk het gesprek moeten voeren.”

De betreffende journalist deed daarop nog een poging en vroeg premier Rutte “Maar kerken doen het dus eigenlijk zo goed dat de maatregelen niet nodig zijn?” Waarop de premier antwoorde met: “
Nou een paar uitzonderingen hebben we gemaakt, één is op de kerken en de andere uitzondering is op begrafenissen.” Waarmee duidelijk werd dat de kerk in Nederland geen aanvullende maatregelen hoeft te nemen in de komende weken.