Verwachte versoepeling samenkomsten

Het kabinet versoepelt de coronaregels per 1 juli verder dan eerder was aangekondigd zo melde verschillende media vanmorgen. Op de persconferentie die premier Rutte en minister De Jonge (Volksgezondheid) vanavond houden, zal het kabinet vermoedelijk aankondigen dat er straks geen bovengrens meer geldt voor het aantal personen dat binnen of buiten bij elkaar komt echter met behoud van de anderhalve meter afstand.

Nu mogen er in kerken nog maar maximaal dertig bezoekers zijn. In de aanvankelijke plannen van het kabinet zou dat aantal per 1 juli worden verhoogd naar 100. Maar die bovengrens wordt nu losgelaten is de algemene verwachting. Daardoor kunnen er meer mensen in een gebouw samenkomen. Hiermee wordt de omvang van de ruimte bepalend en niet meer het aantal kerkgangers.

De aanvullende voorwaarde is dat er meer mensen in een ruimte bij elkaar mogen zijn als vooraf alle bezoekers gevraagd is of ze gezondheidsklachten hebben. Ook is reserveren verplicht, zodat later contact met de bezoekers kan worden opgenomen als onverhoopt blijkt dat een aanwezige besmet was met het coronavirus. Er moeten voldoende wc’s en uitgangen zijn, zodat nergens verstoppingen ontstaan. Als een kerk niet aan die voorwaarden kan voldoen blijft een maximumaantal bezoekers gelden van 100 personen binnen en 250 personen buiten.