Vrijdagavondfilm Capharnaüm in de Ringvaartkerk

Vrijdagavondfilm Capharnaüm

De eerste film van dit seizoen in de Ringvaartkerk in Nieuwerkerk a/d IJssel geeft een beeld van het leven van het twaalfjarige Libanese straatschoffie Zaïn, dat door de politie is opgepakt en op zijn beurt zijn ouders aanklaagt, omdat zij hem verwekt hebben zonder hun verantwoordelijkheid te nemen. Een film die niemand onberoerd zal laten! De film draait op vrijdag 13 november om 20.00 uur in de Ringvaartkerk. Er is inloop vanaf 19.30 uur met koffie en thee.

Zaïn komt voor de rechter vanwege een steekpartij, maar keert de aanklacht om en verwijt zijn ouders dat zij hem op de wereld hebben gezet zonder echt naar hem om te zien. Zijn leven is zo armzalig dat hij er achteraf liever niet aan begonnen was! In flashbacks komen we te weten hoe het allemaal zo ver kon komen. Officieel bestaat hij niet eens, wanneer blijkt dat zijn ouders hem nooit hebben aangegeven bij de burgerlijke stand. Zaïn kent geen gewone jeugd en probeert als oudste zoon dag en nacht nog iets te kunnen verdienen.  Uiteindelijk ontvlucht hij het gezin als zijn elfjarige zusje wordt uitgehuwelijkt aan de gewelddadige, oude man bij wie ze inwonen, met de bedoeling dat zijn ouders iets van een bruidsschat kunnen binnenhalen. Hij leeft dan verder op straat en vindt tijdelijk een plekje bij de Ethiopische vluchtelinge Rahil met haar een-jarige kind Yonas, totdat zij op een dag niet meer thuiskomt en Zaïn zich ook over dit kind moet ontfermen. Bij zijn pogingen om te overleven, steekt hij tenslotte iemand neer, waarna hij wordt opgepakt en terecht moet staan.

“We wisten nog niet van de grote ramp die Beiroet trof, toen we deze film selecteerden bij ons nieuwe jaarthema ‘Durf te leven!’ Maar de recente beelden van het verwoeste stadscentrum brengen het decor van de film ‘Capharnaüm’ pijnlijk nabij, evenals ons jaarthema. De naam Capharnaüm schijnt ‘chaos’ te betekenen. Wie kan of durft te leven in een chaos als het bestaan van Zaïn? De aanklacht van Zaïn tegen zijn ouders raakt ook ons als toeschouwer rechtstreeks. Deze twaalfjarige staat symbool voor de talloze verwaarloosde straatkinderen in miljoenensteden, voor de verschoppelingen en de vluchtelingenkinderen in kamp Moria op Lesbos, over wie wij in ons welvarende land discussiëren of we er vijftig of honderd kunnen opvangen…  We zagen hoe de inwoners van Beiroet na de ramp de handen ineensloegen en gezamenlijk aan de slag gingen om slachtoffers te redden en het puin op te ruimen. Zo maakten zij werk van de durf tot leven. Zou er ook hoop zijn voor kinderen als Zaïn? Voor zijn ouders die ook slachtoffer zijn van verpaupering? Voor armen zonder scholing, vluchtelingen zonder status en arbeidsmigranten zonder papieren? Hoe durven zij te leven?  De Libanese regisseuse Nadine Ladaki brengt dit in deze film pijnlijk – maar soms ook met humor – dichtbij. Zij werkte met jonge acteurs van de straat, die zelf ook als kind aan hun lot werden overgelaten of het land waren uitgezet!”

Beperkte aanmelding Vanwege de coronamaatregelen is het aantal bezoekers voor de filmavonden voorlopig beperkt. Het is daarom noodzakelijk dat u zich aanmeldt via de site tinyurl.com/ringvaartkerk. Daar ziet u hoeveel plaatsen nog beschikbaar zijn. Is het maximum aantal bezoekers bereikt, stuur dan een e-mail naar:  taakgroepvt@ringvaartkerk.nl Dan zetten zij u op de reservelijst. Bij voldoende extra aanmeldingen organiseren zij een extra voorstelling!