Woensdag 27 november #RedWednesday

Op #RedWednesday vraagt de wereldwijde Katholieke kerk aandacht voor het recht op vrijheid van godsdienst voor mensen van alle religies. Met #RedWednesday wil Kerk in Nood bereiken:

Bewustwording over vervolging van gelovigen
Oproepen tot respect voor gelovigen en tussen geloofsgroepe
Opkomen voor geloof en vrijheid

“Omdat bijna 80% van de religieuze vervolging wereldwijd gericht is tegen christenen, vragen we in het bijzonder de Nederlandse Christenen om een teken van solidariteit met hun vervolgde broers en zussen wereldwijd. #RedWednesday presenteert de feiten van christelijke vervolging op een eerlijke manier en doet geen afbreuk aan andere geloofstradities: centraal staan het bouwen van bruggen.”

Volgens een recent rapport van Kerk in Nood is de vervolging omwille van geloof de laatste twee jaar verder toegenomen. Directeur Peter Broeders: “De vrijheid van godsdienst is een mensenrecht. Niemand mag worden lastiggevallen, gediscrimineerd worden in werk of huisvesting, of bedreigd worden met het ontnemen van vrijheid of zelfs zijn of haar leven, alleen vanwege diens geloof. Helaas constateren we wereldwijd steeds meer van dergelijke schendingen, waarvoor amper aandacht is in ons land.”

Wereldwijd worden bekende gebouwen in het rood verlicht om aandacht te vragen voor de vervolging van christenen. De afgelopen jaren werden al de kanalen van Venetië, de Sacre Coeur basiliek in Parijs, het Cristo Redentor beeld in Rio de Janeiro en de Sagrada Familia in Barcelona roodgekleurd. In Groot-Brittannië, waar Kerk in Nood met de actie #RedWednesday begon, zal dit jaar de kathedraal van Westminster gekleurd zijn, evenals tientallen gebouwen in het hele land.  Om deze reden kleuren in Nederland 47 kerken rood, van Texel tot Maastricht.