Doek definitief gevallen voor omroep Zuidplas

Gisteren werd officieel bekend gemaakt dat ZuidplasFM voor vijf jaar de lokale omroep wordt voor de gemeente Zuidplas. Het Commissariaat voor de Media heeft dit bevestigd. Op 21 januari dit jaar besliste de gemeente Zuidplas al dat de komende 5 jaar de zendvergunning naar nieuwkomer Zuidplas.FM gegund zou gaan (kansen-voor-kerken-bij-nieuwe-lokale-omroep).

”Het Commissariaat heeft besloten ZuidplasFM aan te wijzen als lokale publieke media-instelling voor de verzorging van de publieke mediadiensten in de gemeente Zuidplas van 14 april 2020 tot 14 april 2025. Voorts heeft het Commissariaat besloten de aanvraag van Stichting Omroep Zuidplas af te wijzen. Voor de overwegingen die aan deze besluiten ten grondslag liggen, verwijzen wij naar het bijgaande besluit.” Zo staat te lezen op de site van ZuidplasFM.

Het bezwaar wat Omroep Zuidplas in februari van dit jaar had ingediend is afgewezen door het Commissariaat voor de Media en daarmee komt er definitief een einde aan Omroep Zuidplas die10 jaar lang de programmering verzorgde en haar voorganger LONRadio ruim 20 jaar.

Vrijdag 17 april werden dan ook de uitzendingen beëindigd en viel er een stilte op de lokale radiofrequenties en het televisiekanaal zo bevestigde Ton Oskam, redacteur kerken voor omroep Zuidplas. De zender op de Esdoorn is opgeslagen in de studio, de zender voor Moordrecht is terug naar de eigenaar, computers en mengpaneel staan uit. Het is afgelopen zo schreef hij in een reactie.

Zuidplas-FM liet weten dat zij de komende maanden zich zal gaan voorbereiden op uitzendingen in de gemeente Zuidplas wat zeer waarschijnlijk zal betekenen dat het voorlopig stil zal zijn op de zender. Ondertussen heeft Radio Capelle geopperd om de kerkelijker programma ’s over te nemen. De zondagochtend programmering van omroep Zuidplas was al langere tijd te beluisteren via Radio Capelle en Ton Oskam en ondergetekende als voormalig redacteur kerken, zullen de komende tijd hierover gesprekken voeren. Daarnaast zal worden afgetast in hoeverre de ZuidplasFM open staat voor kerkelijke programma ‘s.