GodOnStage in De Ringvaartkerk

cubaans bezoek in Nieuwerkerk a/d IJsselIn december 2019 werd in zo ’n 150 plaatsen in Nederland een Top2000 kerkdienst gehouden. Kerkdiensten waarin muziek uit de Top2000 lijst een belangrijke rol speelt. Andersoortige muziek dan we meestal gewend zijn in de kerk. Iedere kerkelijke gemeente vult zo’n dienst uiteraard op een eigen manier in. Soms bleef de gebruikelijke orde van dienst intact en klonk een lied als ‘Fix it’ van Coldplay als een Kyriëgebed en ‘Gloria’ van U2 als Glorialied. Andere diensten kozen een bepaald thema (‘Song of songs’, ‘Honesty’, ‘Fragile’) en zochten daar nummers bij.

Al jaren leeft in de Ringvaartkerk het plan om iets soortgelijks als een Top2000 dienst te houden. Ds. Marjolijn Verschoor “Het is een event geworden: geen dienst, maar meer zoiets als een concert. Met liederen aangedragen door gemeenteleden. Een overkoepelend thema hadden we niet gekozen. Dat hoopten we te destilleren uit de nummers die zouden worden aangedragen. Dat bleek niet zo eenvoudig. De liederen waren zo divers als het leven zelf kan zijn: het gaat over liefde, over verdriet, over kwetsbaarheid, over verlangen, over verbondenheid. Ook viel het niet mee om een keuze te maken uit alle mooie songs, die er werden ingebracht. Waarbij we ook moesten kijken naar wat, gezien de vrij korte voorbereidingstijd, voor de band mogelijk is. Uiteindelijk hebben we knopen doorgehakt.”

Het oudste lied dat deze avond klinkt is uitgebracht in 1965; het jongste is verschenen in 2019. Het gaat van ballads en luisterliedjes tot uptempo songs. Er wordt gezongen in het Nederlands, Engels en Spaans. Het Spaanse lied is aangedragen door de Cubaanse Dianet Martinez Valdes.

Dianet Martinez Valdes is op deze zaterdagavond te gast bij de Ringvaartkerk. Zij is de voorzitter van de christelijke studentenbeweging van Cuba als opvolger van ds. Alison Infante die vorig jaar deze gemeente bezocht (https://www.geloofinnieuwerkerk.nu/nieuws/cubaans-bezoek-in-nieuwerkerk-a-d-ijssel).

De avond start om 20:00 uur in De Ringvaartkerk aan de Ringvaartlaan in Nieuwerkerk a/d IJssel.