Nieuwsbericht toevoegen Overdenking toevoegen Agenda-item toevoegen

Bent u, ben jij, ben ik er klaar voor?

Een bruiloft, je weet het vaak al maanden van tevoren. De bruid en bruidegom leven helemaal toe naar hun grote dag. De bruid en bruidegom plannen alles tot in de puntjes, want wat een feest om naar uit te kijken. Samen met familie en vrienden willen ze vieren dat ze de rest van hun leven samen willen zijn. Samen Gods zegen vragen over hun huwelijk. Samen voor familie en vrienden beloven ze elkaar hun leven te willen delen met elkaar. Samen met familie en vrienden feest vieren. Als ze de datum gepland hebben sturen ze iedereen een uitnodiging. En de gasten? Die maken zich ook klaar voor het huwelijk. Ze zetten de uitnodiging op een duidelijk zichtbare plek, ze zetten de datum in de agenda. Ze kijken naar het feest uit! Natuurlijk regelen ze dat ze die dag vrij zijn en niet hoeven te werken of naar school moeten. Ze kopen mooie kleding… kortom iedereen maakt zich klaar. God is al eeuwen bezig met het plannen van zijn feest. Zijn feest met zijn bruid, zijn volk en zijn kerk. Hij heeft de uitnodiging al lang geleden verstuurd, je kunt hem nog zelf nalezen. U/Jij bent ook uitgenodigd!

Elke dag mag u/ jij de uitnodiging lezen in Zijn Woord. Elke dag worden er ook nieuwe gasten uitgenodigd; dat zijn de christenen die ontdekken dat Gods belofte ook voor hen geldt! Eeuw in eeuw uit hebben gelovigen gewacht op zijn komst. Net als de meisjes in de gelijkenis van Jezus. Het wachten duurt lang, heel erg lang. Alle meisjes vallen in slaap. Maar dan, dan ineens is het zover. De bruidegom komt! De meisjes die goed zijn voorbereid gaan mee naar het feest. De andere meisjes moeten eerst nog olie kopen…. Maar zijn daardoor te laat. De bruidegom vraagt ons klaar te zijn als hij komt. Het wachten duurt anno 2022 ook lang. Maar hopelijk is het gauw zover: Jezus komt! Ga binnen op het feest van God. Gods woord verwijst er vaker naar; niet alleen in gelijkenissen, zoals deze in Mattheüs, maar ook in Openbaringen. Hierin wordt Gods nieuwe wereld vergeleken met een bruiloft. Openbaringen 19:7-9: Laten we juichen en blij zijn, laten we hem eren! Want de bruiloft van het lam gaat beginnen. (…) Daarna zei een engel tegen mij: ‘Schrijf op: ‘Gelukkig zijn de mensen die uitgenodigd zijn voor het feestmaal op de bruiloft van het lam.’ Dat heeft God gezegd, en het is betrouwbaar.’ Het wachten maakt dat je gaat nadenken, misschien zelfs wel twijfelen.

Ben ik echt klaar voor Gods feest? De uitnodiging ligt al een tijdje op tafel. Ik zie hem wel, maar het wachten duurt zo lang… Misschien bent u/ ben jij net als de meisjes in slaap gevallen. Diep in het hart ligt de uitnodiging al lang klaar, het verlangen naar de wederkomst is er, maar het wachten duurt lang… en de dagelijkse sleur leidt af. Het journaal staat vol van oorlog, ellende, problemen en zorgen. Soms zoveel dat ik bijna vergeet dat we mogen toeleven naar Gods feest. Ja, Gods feest in Gods nieuwe wereld. De oude wereld is bijna ten einde, maar God maakt een nieuwe wereld. Een perfecte wereld, zonder pijn, zorgen, ellende en oorlog. Een mooie nieuwe wereld waarin we samen zijn feest mogen vieren. Jezus komt terug en nodigt ons uit. Zijn feest tegemoet! Bent u, ben jij, ben ik er klaar voor?

Bron: Kerkblad 539 van de hervormde kerk in Zevenhuizen.

Naar het overzicht