Nieuwsbericht toevoegen Overdenking toevoegen Agenda-item toevoegen

Biddag 2022 ‘hoe kan er vrede in de wereld zijn’

Op biddag werd er in De Lichtkring in Nieuwerkerk a/d IJssel een preek gelezen die niet in het thema biddag paste maar in het teken van vrede stond. Aan de hand van Psalm 11 kwam echte vrede ter sprake.

Een klein autootje zoekt zijn weg door Oekraïne en een tegemoet komende Russische tank wijkt van zijn lijn er rijd de auto plat. Dit waren vrijwel de eerste beelden die we zagen over de oorlog in Oekraïne op slecht 2,5 uur vliegen. Kilometers lange kolonnes en vluchtende mensen, kapot geschoten steden. Verdriet, verbijstering en woede. Paniek over de inzet van kernwapens of biologische wapens maar waarom?

David zit in de psalm in dezelfde positie en voelt zich kwetsbaar. De zondaar spant haar boog om de oprechten te treffen. Zo verging het David nadat Absalom in opstand was gekomen. Waarom vragen de Oekraïners zich af? Poetin brengt ze ernstig in de problemen maar wat kan een rechtvaardige doen als de fundamenten van de samenleving weggeslagen zijn. Een neerwaartse spiraal waarbij elk tegengeluid wordt aangepakt. Moet geweld met geweld bestrijden worden?  Wordt het een derde wereld oorlog? En waar zijn we dan nog veilig?

David krijgt het advies om te vluchten. Vlieg weg naar de bergen (vers 1). Je kan je ervoor afsluiten en vluchten in je werk of sport na een deprimerend journaal. Maar dan zegt David schuilen doe ik bij de Heer (vers 4). Want Hij troont in de hemel. Op aarde staan we elkaar vaak naar het leven maar God is onaantastbaar. Maar laat het Hem dan onberoerd? David schrijft hierover: met aandacht beziet Hij het. Niets ontgaat Hem. Zijn kijken is keuren. Wie geweld lief heeft haat Hij. Hij keurt het af en het roept Zijn woede op (vers 5). God laat weten dat ze er niet mee wegkomen. De psalm zegt dat God rechtvaardigen en zondaars keurt.

Bij welke groep horen wij en gaan wij wel vrijuit? Wat is het verschil tussen beiden? Oorlog roept haat op ook tegen hen die er niets aan kunnen doen. En hoever mogen de sancties gaan?  We mogen bidden om wijsheid en verstand want het geweld is voor iedereen een verzoeking. Het geweld van charme, geld, gezondheid, het getal, de meerderheid en het intellect we hebben er allen mee te maken. En God haat het. Gaat er dan nog wel iemand vrijuit? De psalm zegt: God heeft rechtvaardigen lief. De wereld is een rampgebied en Gods zoon, Jezus christus, kwam naar ons toe. Niet als onafhankelijke waarnemer maar als deelnemer. Hij heeft alle rottigheid van de mens aan Zijn lijve ondervonden en er een eind aan gemaakt. In Zijn dood verzoende Hij het en door Zijn opstanding ontstond er vrede. Die God vraagt geen perfectie maar oprechtheid van ons. Zalig de vredestichters want die zullen Gods kinderen genoemd worden.

Naar het overzicht