Ds. Colijn 'de verloren schakel'

Op zondag, 29 mei jl., ging ds. Colijn uit Rotterdam voor in De Lichtkring in Nieuwerkerk a/d IJssel en sprak over de verloren schakel aan de hand van de gelijkenis over de verloren drachmen uit Lucas 15 de verzen 1 t/m 11.

De gelijkenis over de verloren drachmen is redelijk onbekend alsook vreemd te noemen zo opende Colijn. Jezus vergoelijkte geld, ontmaskerde het en was er zeer kritisch over. Hoe zo geld als voorbeeld in een gelijkenis? Hoezo feest over geld? Maar wat is het eigenlijk voor munt die drachmen? Het is een munt voor een halsketting voor een trouwerij. Ze hadden dus een bijzondere betekenis.  Het as alsof je je trouwring verliest. De munt stond voor een schakel tussen haar en haar man en die was ze kwijt. In de dit verhaal met de drie gelijkenissen vertelt Jezus over het koninkrijk Gods en wat wij kwijt zijn.

Net als het verloren schaap dat kwijt raakte maar zegt Jezus er is hoop want God is op zoek naar het verlorene. Wat is er dan kwijt tussen God en ons? Wij zij alle eeuwen door telkens weer wat kwijt geraakt tussen God en ons. Het is prachtig als er weer wat teruggevonden wordt. Reden voor een feest! Maar hoe concreet is dat nu? De reformatie was daar een voorbeeld van aldus Colijn. Mensen waren bang van God en de reformatie leerde ons weer het leven uit genade. Net zoals de vrouw in het ambt een voorbeeld is. Mensen zijn gelijkwaardig en allen afhankelijk van God. Als broers en zussen in Jezus.  Die schakel is teruggevonden net als de verbondenheid vanuit het nieuwe testament. Want de kerk is de familie van God. We zijn aan elkaar gegeven en verbonden in Christus. Als teruggevonden schapen.

De schepping wordt door de mens verruïneert door verkeerd rentmeesterschap en daardoor gaan er dingen stuk in deze wereld. Zo ook de versnipperde kerk door de vele scheuringen en afsplitsingen. Hokjes denken is beschadigend voor de kerk. Net las in de gelijkenis. Ben u zich ervan bewust wat u kwijt bent geraakt? Wat zou u ervoor over hebben om het terug te krijgen? Wie vraagt er in deze wereld nog om God? Zijn we nog op zoek?

En wat heeft u wel gevonden? Ruimte, vrijheid en vreugde in God? Gaat u ernaar op zoek wetende dat God u zoekt? Deel het met anderen want God kan alles vinden wat wij kwijt raakte. Doe het met liefde, vriendelijkheid, blijdschap, vrede, geduld, goedheid, geloof, zachtmoedigheid en zelfbeheersing.  Zie je het voor u? Wat een geluk zou dat geven: anderen die vruchten plukken die in u leven groeiden.