Nieuwsbericht toevoegen Overdenking toevoegen Agenda-item toevoegen

Ds. De Rijke ‘de Heer heeft gehoord’

Op zondag, 21 april jl., sprak ds. De Rijke over Genesis 16 in De Lichtkring. De geschiedenis van Abraham, Sarai en Hagar.

Het moest voor Hagar wel moeilijk geweest zijn om zich geen speelbal te voelen tussen Abraham en Sarai zo opende hij.  Sarai was gefrustreerd en dat moet Hagar gevoeld hebben. Ze werd gebruikt als draagmoeder hetgeen in die tijd vaker gebeurde. Al met al geen geloofsverhaal en geen afhankelijkheid van God te vinden. Het is niet Gods weg waar mensen zo handelen. Kunnen we Hagar haar zwangerschap zien als Gods zegen. Succes  bij eigen handelen als Gods zegen, kan dat?

Hagar vertoonde ander gedrag nadat het duidelijk was dat ze zwanger was van Abraham dit tot grote ergernis van Sarai. Ze vlucht weg en zo kent het verhaal alleen maar verliezers. Maar dan spreekt God en is er erkenning voor Hagar vanuit de hemel. Hij ziet haar. Leven wij ook naar het beeld wat we van ons zelf hebben of wat anderen van ons vinden?  Want God spreekt ons hierin ook aan. Hij spreekt tot haar en ziet haar onafhankelijkheid in deze omstandigheden en zo wordt ze van niets iets. Waar kom je vandaan en waar ga je heen Hagar?

Hagar wordt door God gehoord en gezien en kan zo haar verhaal kwijt bij Hem die ziet en niet oordeelt. Hagar, kansloos in deze situatie, heeft ineens zicht op overleven. God roep haar met deze vragen tot realiteit. Waar kom je vandaan en waar ga je heen Hagar? Haar oplossingen waren niet Gods oplossingen en toch toont Hij begrip. Zij zat klem in de omstandigheden maar Hij bood uitkomst. God stuurt haar terug naar Sarai een moeilijke opdracht voor Hagar. Terug de ellende in. Een pittige opdracht dus waarmee Hij zegt wees trouw op de plaats die Ik je hebt gegeven.

De Heer heeft mij gehoord spreekt Hagar en haar kind zo later ok zo genoemd worden Ismael. Zo mogen we zien dat Gods werk door gaat in deze wereld ook hier en nu. Durven wij ook trouw te zijn op de plek die god ons heeft gegeven? Geven wij anderen de ruimte om hun plek weer in te nemen? Hagar deed wat niet mag maar God gaf haar een tweede kans want Hij hoort en zij ging gehoorzaam. Ze had een geloofservaring omdat Hij haar zag. Eerst gezien zijn om te kunnen zien is hier passend. Zijn openbaring in haar leven zal levens veranderend zijn geweest maar wij hebben Jezus. Jezus die altijd om ons heen is omdat God hoort en iet! Erken die genade die ons ontmoet op onze vluchtweg en ons bevraagd en hoort. Waar kom je vandaan en waar ga je heen? Hij is er, onze bron met Zijn belofte die je omarmd en zegent.

Naar het overzicht