Ds. Den Besten ‘eerste liefde’

Ds. Den Besten, verpleeghuis predikant in Rotterdam en verbonden aan de Hervormde gemeente in Nieuwerkerk a/d IJssel, schreef de meditatie voor het oktober nummer van Onderweg het kerkblad voor de Hervormde kerk. Hij gaf het de titel ‘eerste liefde mee’.

Veel mensen weten wel wat eerste liefde is. Dat je in vuur en vlam staat voor die ander. Dat je er alles voor over hebt om elkaar te ontmoeten. Dat je helemaal vol bent van die ander. Je geluk kan niet op.

Eerste liefde. Helemaal vol zijn van die ander. Je denkt terug aan het moment dat je belijdenis deed. Zo bijzonder om te ervaren dat God er altijd voor je is. Dat Hij je lief heeft met heel Zijn wezen. Wat was je er vol van. Totaal gefocust op Gods liefde in de Heere Jezus Christus. Maar wat was het moeilijk om die focus vast te houden. Er moet zoveel in het dagelijks leven waardoor je gerichtheid op Jezus verslapt. Daarover gaat het in de brief aan Efeze. Deze krachtige, actieve gemeente heeft een groot gebrek: zij zijn hun eerste liefde kwijt geraakt. De vlam van de liefde is gedoofd. De passie is er uit weg. Het ‘ja’ dat ze eenmaal aan God gaven, is op de achtergrond geraakt. Het gebed is verschraald. Hoe heeft dat in Efeze kunnen gebeuren?

Maar misschien is het goed om als gemeente van Christus en als individuele gelovige onszelf een spiegel voor te houden: zou ons dat ook kunnen overkomen? Dat door het altijd maar bezig en druk zijn, de omgang met God verwaarloosd wordt. Of dat er vermoeidheid is opgetreden, omdat er zoveel moet in de kerk en dat vaak dezelfde mensen de kar moeten trekken? Wat ziet u als u in de spiegel van Efeze kijkt?

Door middel van deze brief klopt Jezus op de deur van ons leven. Laat er focus zijn in alles wat je doet. Als Jezus buiten beeld is geraakt, keer je weer naar Hem om! Zoek uw eerste liefde! Wat zou het mooi zijn als het focus-traject ons hierbij kan helpen. Dat we gemeente-breed ons richten op Christus. Dat we jong en oud ons openstellen voor Zijn geestelijke begeleiding. Want in de kerk stellen we ons onder het gezag van Christus. Hier mogen we van Hem leren wat we goed doen, een plaats om gemotiveerd te worden.