Nieuwsbericht toevoegen Overdenking toevoegen Agenda-item toevoegen

Ds. E. Brink ‘gegronde hoop’

Op zondag, 3 maart jl., ging ds. E. Brink uit Waddinxveen voor in De Lichtkring en sprak over Jeremia (Jeremia 32) die vanuit een kansloze omstandigheden een stuk grond kocht in bezet gebied. Daarbij trok hij parallellen naar onze tijd en noemde dit investeren in crisis tijd. De preek kreeg als thema mee: ‘gegronde hoop’ .

Christelijke hoop is springlevend zo opende hij. De tekst staat er bol van maar toch begint het stuk met een vreemd aanbod precies 1 jaar voor de tempelverwoesting. Macht regeerde en Jeremia zat gevangen omdat hij had aangekondigd dat Gods oordeel eraan kwam. Zijn neef kwam met een deal hem bezoeken in gevangenschap en Jeremia voelt dat hij er op in moet gaan zodat zijn neeg financieel gered is.

Zo koop hij de grond in het bezette gebied maar wat is dat waard en waarom doet hij dit? Eigenlijk is het een absurde situatie vergelijkbaar met het kopen van grond in de Donbas nu. Failliete grond waarvoor hij ook nog eens te veel betaalde. Maar Jeremia ziet het als een teken van God voor het oog van enkele getuigen. Tastbaar bewijs voor de toekomst omdat God hoop geeft in wanhoop. Want er zal weer gehandeld worden zo zegt de tekst. Hoop zit niet in een mens zo laat Jeremia zien. Hoop is iets van buitenaf- in wat God zegt. Het is een tegoedbon voor de toekomst. In Christus en wat Hij deed en dus is het een profetie hoe schrijnend het ook is om in deze situatie te zitten.

Dat is wat de Heer van de hemelse legermachten ons beloofd. Hoop zonder geweld en powerplay. Met God kan die hoop niet sterven, Wat een geestkracht van Jeremia maar hij ging er uiteindelijk wel weer aan twijfelen. Ervaarde hij het niet? Nee, hij werd aangevochten want wat als het niet uitkomt? Gelukkig kwam zijn hoop niet uit zichzelf maar bij God vandaan want onzeker zijn we allemaal. Hij worstelde en vocht met God die hem toch tegemoet komt. Wat als Ik me eraan verbind Jeremia lijkt God hier te zeggen.  Je weet toch dat Ik erover heen zie, het overzicht heb en bewaar?

Hier spreek God Jeremia ’s hart aan en geeft hem hoop. Spreekt over De Losser van deze wereld Zijn zoon. Niet met geweld of geld maar omdat Hij Zijn naam eraan verbond. Geloof, hoop en liefde als teken van Zijn liefde voor ons en de wereld. Tekenen van hoop om met andere te delen. Daden die spreken als tekenen van die hoop. Wees dus standvastig en onwankelbaar het zal niet tevergeefs zijn. Want God is niet onrechtvaardig en Zijn hoop kan niet sterven.

 

 

 

 

Naar het overzicht