Ds. H. Lopers 'God ervaren’

Op zondag 2 oktober jl. ging ds. Henco Lopers voor in De Lichtkring in Nieuwerkerk a/d IJssel en sprak opnieuw over het thema ‘God ervaren’  na aanleiding van Mattheus 14 de verzen 13 t/m 33. Hij gaf hiermee een vervolg op de preek van 11 september ‘ hoop voor de toekomst’ (ds-lopers-hoop-voor-de-toekomst) en 25 september (ds-lopers-god-ervaren).

Gods ervaren kwamen niet alleen vroeger voor. De vraag Heer waar bent u klonk toen ook al. In Psalm 42 klinkt een diep verlangen naar God. Ons geloof wordt op de proef gesteld net als bij Abraham. Heb vertrouwen in Hem en wandel in geloof. Maar ervaren wij Hem altijd? En twijfelen wij niet allemaal eens of Hij er is? Het komt aan op geloof net als bij Petrus. Petrus liep over het meer naar Jezus. Maar hij van wie Jezus zei op u bouw ik mijn kerk, twijfelde en zonk. Zonder vertrouwen zinken we allemaal maar dit ongeloof overkomt ons allemaal. Loop met Jezus op dat is wat Hij vraagt ook al worden we opgeslokt door onze agenda ’s en voeren we te veel op eigen kompas.

Varen op eigen kompas kan leiden tot ongeloof. Ik voel het niet en uiteindelijk haken er mensen af. Ons geloof is niet gebaseerd op een gevoel maar op feiten. Het gaat daarmee veel dieper en is de grondslag van ons leven. God is onze betrouwbare schepper en Petrus maar ook wij kunnen daarop blindvaren. Richt je op Hem Hij is u redder zoals Hij ook voor Petrus was. Hij stak hem Zijn hand toe en redde hem uit het water. Zijn uitgestoken hand vol genade is er ook voor ons.