Nieuwsbericht toevoegen Overdenking toevoegen Agenda-item toevoegen

Ds. Henco Lopers ‘leven in de woestijn’

Gisterenmorgen, 10 augustus, ging ds. Lopers zoals gewoonlijk voor in zijn thuisgemeente De Lichtkring in Nieuwerkerk a/d IJssel en sprak over Excodus 16 de verzen 1 t/m 30, Israël in de woestijn.

Het volk Israël mopperde en had het overduidelijk niet naar hun zin zo blijkt uit de tekst. Hetgeen in Egypte ook al niet het geval was maar blij met de verlossing van de slavernij. Maar nu in de woestijn verwachtte men toch at anders ondanks dat God zich had laten zien in de bevrijding uit Egypte, de doorgang in de Rietzee en de vuurkolom. Maar Israël moppert terwijl zij pas 45 dagen onderweg zijn. Het volk heeft honger. Had ons maar laten sterven in Egypte. Woedend zijn ze en geven God de schuld.

Daar waar mensen ongelukkig zijn wordt gemopperd op elkaar en op God. Een herkenbare situatie voor ons? We hopen en/of rekenen op iets anders en vertonen hierbij weinig geduld.  In exodus 16 laat God Zijn liefde en zorg voor Israël zien en geeft manna en kwartels. Opnieuw zegt Hij hiermee ‘Ik zorg voor jullie’. Daarmee traint God zijn volk. Ze krijgen telkens genoeg voor 1 dag en mogen ook maar rapen voor 1 dag. Hiermee geeft God ze een uitdaging en traint Hij ze in vertrouwen. Durf jij mij te vertrouwen zegt God hiermee. ‘Ik zal je morgen nieuwe geven’. Niet alle Israëlieten gingen deze uitdaging aan en het voedsel bleek bedorven en onbruikbaar.

Durven wij dat ook? Altijd alles in alle omstandigheden van Hem te verwachten? Of moeten ook wij deze les (nog) leren? Heer wilt U mij geven wat ik vandaag nodig heb of goed voor mij is? Ook wij moeten leren te vertrouwen op God ons leven lang. Jezus voedde het volk met vijf broden en twee vissen, een vergelijkend nieuw testamentisch Bijbelverhaal, waarna het volk terugkwam voor nieuwe wonderen en tekenen maar Jezus ze verassend antwoord: ‘Ik ben het brood’. Waarmee Hij net als in Exodus vraagt om geloof en vertrouwen. Zodat eenieder die in Hem geloofd eeuwig leven heeft.

Dwars door alles heen eeuwigheidsleven, zelfs door de dood, is wat Hij op het oog heeft. Zo kunne we op pad met Hem door elke woestijn heen. Hij leert on dagelijks dat Hij erbij wil zijn geloven we dat op Zijn woord? Geef de regie van uw leven aan Hem en Hij zal in alles voorzien. Hij geeft wat nodig is. Pakken ook wij die uitdaging op om in afhankelijkheid en vertrouwen met Hem te leven?

 

Naar het overzicht