Ds. Jan Reijm ‘Pandemie en de Bijbel’

Ds. Jan Reijm is hervormd predikant in de Hillegondakerk aan de Kerkdreef in Rotterdam-Hillegersberg het oudste kerkgebouw van Rotterdam. Vanwege de heersende Corona maatregelen maakte hij op 16 maart jl. een videoboodschap die hij op YouTube plaatste en inmiddels door ruim 1200 mensen werd bekeken. In de video gaat ds. Reijm in op het onderwerp ‘pandemie en de Bijbel’ en legt aan de hand van onderbouwde Bijbelse voorbeelden de huidige situatie uit:

.

Hij bedacht dat het jongeren zou helpen als ze wat meer zouden leren over de Bijbelse achtergronden van epidemieën omdat het omgaan met een epidemie niet echt in ons collectieve geheugen zit. “We hebben het immers geen van allen ooit meegemaakt. Ook Rotterdamse ouderen die de oorlog hebben meegemaakt, vinden dit een onvergelijkbare situatie. Dat zegt veel.”

Over zijn videoboodschap schrijft hij: “Het was wel even durven, omdat ik het nog niet eerder had gedaan, maar heb me zelf maar over de drempel laten duwen. Je kunt ook aan het filmpje zien dat het snel in elkaar gezet is, maar gelukkig hindert dat niet al teveel. Nu hoor ik van verschillende kanten dat jongeren (en ouderen) er iets aan gehad hebben. En dat beschouw ik als een zegen. “

Over Jan Reijm
“Mijn wieg stond in Nieuwerkerk aan den IJssel, niet ver van Rotterdam. Groeide erop en heb daar mijn vrouw Jacoline leren kennen.” Studeerde Bestuurskunde aan de Erasmus Universiteit te Rotterdam maar maakte een switch omdat hij zich geroepen voelde om predikant te worden.

Om deze reden stapte hij over naar de Universiteit Utrecht om theologie te gaan studeren. “Na mijn studie werd ik vier jaar predikant in Noord-Brabant, in de Hervormde gemeente te Giessen. Dat waren prachtige jaren waarin ik de kans kreeg om verder te leren en te groeien. Daarna mocht ik naar de Ichthuskerk in Alblasserdam en na zeven jaar werd ik beroepen door de Hillegondakerk, en ook in dit beroep heb ik de stem van God gehoord.”

Eind 2018 werd ds. Reijm in een kerkdienst aan deze wijkgemeente verbonden, en inmiddels zijn draai gevonden. “Ik ervaar de Hillegondakerk als een betrokken en open stadsgemeente, met de Bijbel als basis en Christus als centrum. “