Ds. Kollenstaart ‘waar is God?’

Ds. Marien Kollenstaart, predikant in de Kerk in Nesselande, schreef onderstaande meditatie op de website van de Kerk in Nesselande (KiN).

Laatst kreeg ik een oprechte vraag van iemand waar hij mee worstelde: ‘Waar is God nu in Oekraïne? Wat doet Hij nu?” Het is de eeuwenoude vraag naar God en het lijden. Je kunt zomaar het idee krijgen dat Hij de grote Afwezige is. Dat bidden geen zin heeft, want er gebeurt toch niets. Je afvragen of Hij eigenlijk wel goed is: áls Hij liefde is, dan zou Hij toch wel ingrijpen? Nog een kleine stap en de twijfel vliegt je aan: bestaat Hij überhaupt wel…?

Grote vragen waar ik niet meteen alle antwoorden op heb. Laat staan de laatste,  beslissende, overtuigende oplossing voor dit vraagstuk. Wel kijk ik deze lijdenstijd graag naar Jezus. Als ik in gedachten een ladder tegen het kruis zou zetten, omhoog zou klimmen en Hem recht in de ogen aankijken, wat zou ik dan zien? Blauwe, opgezwollen ogen vanwege de vele klappen van blote soldatenhanden. Een wanhopige blik die strijdt tegen de pijnlijke dood. Die ondanks alles nog oog heeft voor de moordenaar naast Hem, voor zijn moeder Maria en discipel Johannes. Zou ik dan tegen Hem durven zeggen dat Hij de grote Afwezige is? Waarom Hij onbewogen, koel en afstandelijk niet ingrijpt?

Na Goede Vrijdag kan ik niet met droge ogen beweren dat God niets heeft gedaan aan het kwaad in de wereld. Wel kunnen we zeggen dat veel mensen sindsdien helaas niets met Goede Vrijdag hebben gedaan. Aan Poetin, aan mij de taak om te leven zoals Jezus die zijn leven gaf uit liefde. Daar is God. Toen en nu.