Nieuwsbericht toevoegen Overdenking toevoegen Agenda-item toevoegen

Ds. Kollenstaart ‘Aan het werk!’

Ds. Marien Kollenstaart is predikant in de Kerk in Nesselande en schreef onderstaande overweging.

Voor de meeste mensen betekent het einde van de vakantieperiode het begin van het
(betaald of vrijwilligers)werk: naar kantoor (of nog thuiswerken) of naar school. Alles start
weer op, ook in het sociale leven, zoals sport en kerk. Het voelt een beetje als Psalm 8:7: U
hebt de mens “toevertrouwd het werk van uw handen en alles aan zijn voeten gelegd”. Wat
leert Psalm 8 ons over verder over die enorme bak werk en verantwoordelijkheid?
Psalm 8 begint met: ‘Heer, onze Heer, hoe heerlijk is Uw Naam op heel de aarde’. Met
datzelfde vers eindigt deze Psalm. Voor je het weet, stort je jezelf weer in de stroom van e-
mails, planningen, vergaderen, rennen en vliegen. Je kunt dan ook de focus verliezen, het
doel van je leven. Wij zijn er voor God, de hele wereld is er voor Gods eer. Hij staat aan het
begin van alles en om Hem draait alles. Een vraag om mee te nemen: om wie draait jouw
(werkzame) leven? Voor wiens Naam en eer leef jij? Wordt God blij met wat en hoe jij
werkt? Tip: begin én eindig je werk- of schooldag met het eren van je Schepper.

Daarna gaat de dichter het hebben over vijanden die verslagen worden door de mond van
baby’s. Een beetje raadselachtig, maar als je erover nadenkt hét geheim van Gods werk: Hij
gebruikt het kleine en zwakke voor Zijn werk. Jezus werd een weerloos kind en hing als een
verslagene aan het kruis. Maar zó redde God de wereld! Dat vraagt van ons werk om oog te
hebben voor wat weerloos is en op te komen voor de verdrukte. Maar ook om te zien dat bij
God het kleine de grootste eer krijgt. En als jij je klein en zwak voelt, mag je weten dat je bij
God gezien wordt. En gebruikt wordt voor Zijn plan.

Nietig kunnen we ons voelen als we boven op een Alpentop staan of ’s nachts naar de
sterrenhemel kijken. We zijn niet meer dan een stofje in de steeds uitdijende kosmos. En dát
universum past in de holte van de hand van de Schepper. Wie zijn wij dan ten opzichte van
Hem? Toch denkt Hij aan ons, zegt de dichter, ziet Hij naar ons om. God heeft ons bijna
goddelijk gemaakt en met eer en glorie gekroond. Waarom is het goed om in de Scheper te
geloven? Omdat ons zelfbeeld daardoor begrensd en gestut wordt: God is ons plafond én
onze bodem. Wij zijn bijna goddelijk gemaakt. De hele wereldgeschiedenis zit vol met
dictators die dachten dat ze een god waren en zo hun onderdanen overheersten. Psalm 8
zegt: hóhó, Gód staat boven je! Aan Hem moet je verantwoording afleggen, het gaat om Zijn
eer. Een vraag voor jouw werk of school: houd jij in alles rekening ermee dat God je Baas is
en blijft? Maar misschien voel je je verre van een god en vraag je je vaak onzeker af wat je
kan. Ben je geneigd om negatief over jezelf te denken. Dan zegt God: Ik ben je fundament, Ik
til je op en heb je een kostbare plaats gegeven. Ik denk aan je, Ik zie je en kroon je met eer
en glorie. Volgens Psalm 8 ben je dus begrensd én geliefd, onderdanig én gekroond. Vanuit
die positie mag je werken.

In Hebreeën 2:5-9 wordt deze Psalm toegepast op Jezus: Híj is de perfecte mens die Gods
werk volkomen uitvoerde. Aan Hem is alles onderwerpen, Hij regeert. Dat te mogen weten,
mag ons rust geven. We mogen met Hem meewerken aan Zijn rijk, doen wat Hij van ons
vraagt. Ik wens jullie een Psalm 8 seizoen toe!

 

Naar het overzicht