Ds. Kollenstaart ‘acceptatie’

Ds. Marien Kollenstaart, predikant in de Kerk in Nesselande (KiN), schreef onderstaande meditatie voor de website van de KiN.

Kun jij moeilijke mensen makkelijk accepteren? ‘Aanvaard elkaar daarom ter ere van God, zoals Christus u heeft aanvaard.’ (Romeinen 15:7) Wat is het gaaf als mensen je aanvaarden zoals je bent. Maar vaak gaat het anders: mensen aanvaarden je zoals zij zijn. Waarbij je dus moet voldoen aan hun maatstaven en verwachtingen. Dit gebeurde ook in de kerk van Rome. Er waren meningsverschillen over of je alles mocht eten en over aan welke feestdagen je je moest houden. Zoals wel vaker bij hete hangijzers was er een groep ‘rekkelijken’ en een groep ‘preciezen’, vrijdenkers en gewetensbezwaarden. Paulus noemt de eerstgenoemden ‘sterken’ en de anderen ‘zwakken in het geloof’. Zelf hoorde Paulus bij de sterken (15:1). Hoe lost Paulus dit geschil op? Hij staat bekend om zijn heldere mening en felle oordeel, zeker als het gaat om de kern van het evangelie.

Ik zou verwachten dat hij hier de kant van de sterken zou kiezen, omdat hij hun standpunt deelt. Maar niets is minder waar: ‘Aanvaard mensen met een zwak geloof zonder hun overtuiging te bestrijden. De een gelooft dat hij alles mag eten, maar iemand die een zwak geloof heeft, eet alleen groenten. Wie alles eet, mag niet neerzien op iemand die dat niet doet, en wie niet alles eet mag geen oordeel vellen over iemand die dat wel doet, want God heeft hem aanvaard.’ (Romeinen 14:1-3)De sterken mogen niet neerkijken op ‘die aanstellers’ en de zwakken mogen ‘die ketters’ niet veroordelen. Ze moeten elkaar aanvaarden. Aanvaarden betekent letterlijk iemand verwelkomen. Dat is niet zo moeilijk bij vrienden: die nodig je graag bij je thuis uit(gelukkig mag er weer meer). Maar andersdenkenden of je tegenstanders mijd je liever. Dat is niet de manier waarop Jezus met ons omgaat. Hij ontving tollenaars en zondaars en at met hen. Zelfs was Hij te gast bij zijn criticasters, de Farizeeën. Met vriend en vijand ging Hij om.

Zó moeten ook wij met elkaar in de gemeente omgaan. De vraag is: wie uit jouw kerk mijd je het liefst? Op wie kijk jij neer? Wie veroordeel je? Tip: nodig hem of haar eens uit voor de koffie. Of stuur die persoon een kaartje. Niet voor een aanvaring, maar een aanvaarding. (bovenstaande meditatie is gebaseerd op een stuk uit hoofdstuk 3 ‘Een kerk als Jezus: hoe ziet die eruit?’ van mijn boek Zoals Jezus. Een leven lang leren lijken op Hem)