Ds. Kollenstaart ‘Levensgevaarlijke liefde’

Ds. Marien Kollenstaart, predikant in de Kerk in Nesselande, schreef onderstaande meditatie op de website van de Kerk in Nesselande (KiN).

Heb jij wat aan Valentijnsdag gedaan? Misschien heb je het genegeerd. Als je de ontstaansgeschiedenis van dit commerciële liefdesfeest bekijkt, is dat maar beter ook. Want Valentijnsdag is eigenlijk levensgevaarlijk. Er bestaan verschillende versies over de oorsprong, maar één ding hebben ze gemeen: op 14 februari gaf een Valentijn zijn leven vanwege de liefde. Als je verliefd bent, kun je vaak moeilijk je hoofd erbij houden en loop je als een kip zonder kop rond – priester Valentijn verloor op die dag letterlijk zijn hoofd volgens een van de overleveringen.
Hoe ver gaat onze liefde? Verliefdheid is vaak heel egoïstisch: het draait erom dat die ander jóu ziet. Onze relaties staan vaak in het teken van ónze wens gelukkig te worden. Valentijn gaf liefde aan anderen en het koste hem veel, zelfs zijn kop.

Hierin lijkt hij op Jezus. Degene die het echt waar maakt wat geliefden in romantische buien zeggen ‘ik geef mijn leven voor je’. Hij gaf zijn leven uit liefde, voor vriend én vijand, voor geliefden en ex-en. Dit lied verwoordt dit mooi. Levensgevaarlijk voor Hem, levensreddend voor ons. Vier je het feest van Zijn liefde wel? En…ben jij zelf bereid tot roekeloze liefde?