Ds. Kollenstaart ‘liefde in je relatie’

Ds. Marien Kollenstaart, predikant in de Kerk in Nesselande, schreef onderstaande meditatie op de website van de protestantse kerk in Nesselande.

De afgelopen meditaties behandel ik bijna elke keer een stukje uit mijn boek Zoals Jezus. De vorige keer over geld – hoe kun je gul zijn als Jezus. Paulus maakt ook een vertaalslag vanuit dit principe ‘zoals Jezus’ naar het huwelijk. In gedachten neem ik je dit keer mee naar Efeze, een belangrijke stad in Asia, het huidige Turkije.

Een pasgetrouwd stel gaat vlak voor je in de kerk zitten. Een brief van de apostel Paulus wordt voorgelezen. De man voor je dommelt in slaap - een lange werkweek gehad, denk je. Opeens wordt hij wakker gestoten door zijn vrouw. ‘Het gaat nu over het huwelijk’, hoor je haar sissen, en ‘Paulus zegt dat jij mijn hoofd bent’. De man knikt tevreden en een tikkeltje triomfantelijk. ’Beetje traditioneel vind ik hem wel’ bromt ze, ‘maar nu gaat het over jouw verantwoordelijkheid – dus opletten!’ “Mannen, heb uw vrouw lief...” De vrouw voor je geeft haar echtgenoot weer een por in zijn zij en een vette knipoog. ‘Tuurlijk houd ik van je schat, je bent zo mooi’, fluistert hij vertederd naar haar. Je kijkt geamuseerd naar dit schattige schouwspel tussen de seksen, terwijl de voorlezer doorgaat: “....zoals Christus de gemeente heeft liefgehad en zich voor haar heeft prijsgegeven” Je denkt na de dienst nog lang na over deze woorden. Het stelletje dat voor je zat, is ook nog lang niet uitgepraat.

Terwijl iedereen naar huis loopt, hoor je hen hardop evalueren.: ‘Zoveel dus’, zegt de vrouw, terwijl ze haar armen wijd uitstrekt, ‘moet je van mij houden’. ‘Natuurlijk geef ik mijn leven voor je, schatje’ pareert de man. ‘Dat hoeft nog niet hoor,’ zegt zijn partner minzaam, ‘want dan zou ik je nu al kwijt zijn... Maar je mag beginnen te oefenen door de was te doen en het eten te koken.’ Hij probeert zijn vrouw terug te plagen: ‘Vergeet niet dat die Paulus ook zei dat ík je hoofd ben, hè?’ “Jazeker’, hoor je de vrouw zeggen voordat ze samen de hoek omslaan, “ik erken je helemaal als mijn hoofd, schat. Hoofd van de afdeling dienen’... Liefhebben zoals Jezus is in dit voorbeeld van het pasgetrouwde, smoorverliefde stelletje was dat nog niet zo moeilijk. Maar jouw relatie of die van goede vrienden of familie kan/kon heel anders zijn. Er kan sprake zijn van opgedroogde liefde, slechte communicatie, ruzies, vernedering, geweld, verslavingen, ontrouw. God weet wat jij of die ander doormaakt. Hij vergelijkt zijn verbond met Israël vaak met een huwelijk, waarbij Hij telkens bedrogen wordt.

Wil je meer hierover weten, lees dan verder in mijn boek.
Jezus’ liefde voor zijn bruid, jij en ik, ging zover dat Hij wilde sterven. Bid voor jezelf of voor een stel in je omgeving voor diezelfde kracht, liefde, geduld en trouw om elke keer bereid te zijn om de ander te dienen en te vergeven. Zoals Jezus dat deed en doet in Zijn relatie met jou.