Ds. Kollenstaart ‘Zoals Jezus’

Ds. Marien Kollenstaart, predikant in de Kerk in Nesselande (KiN), schreef onderstaande overweging over de ophef die ontstond nadat enkele kerkgangers hun zelfbeheersing verloren.

‘Zoals de Vader Mij zond, zo zend Ik jullie uit’ (Johannes 20:21). Kerkgangers die hun zelfbeheersing verloren en in hun irritante journalisten aanreden, duwden en schopten. Het werd de afgelopen weken breed uitgemeten in de media.

Iedere christen, waarschijnlijk de ‘daders’ zelf ook, beseft dat dit niet christelijk gedrag is. Alle gelovigen weten van zichzelf ook dat ze niet perfect zijn. Niet voor niets horen en belijden we elke zondag dat we gezondigd hebben. Tegelijkertijd staan we voor een andere manier van leven: er wordt van christenen verwacht dat ze leven naar wat ze preken. Iedere gelovige of kerkganger die zich misdraagt, schaadt niet alleen het imago van de kerk (kan die eigenlijk wel na de kruistochten, heksenverbrandingen, godsdienstoorlogen, Jodenvervolgingen, misbruikschandalen nog verder geschaad worden dan die al is of is het eerder beeldbevestigend?), maar vooral van ons geloof in Jezus. Hét probleem is dat God vaak de dupe is van onze fouten: Híj wordt erop aangekeken.

Zou Jezus deze hele reeks aan zwarte bladzijden uit de kerkgeschiedenis niet geweten hebben? Als ik zou weten, dat mijn grondpersoneel er zo’n potje van zou maken, dan zou ik nooit mijn kostbare werk in hun handen hebben gelegd. Maar Jezus wel: Hij geeft de bange leerlingen, die bibberend in een hoekje achter gesloten deuren zaten, de opdracht om de wereld in te gaan om Zijn missie voort te zetten.

En daarbij zei Hij niet: ‘Doe je best!’ of ‘Een beetje is genoeg hoor’. Maar wel: ‘Zoals Ik ben gezonden, precies zo zend Ik jullie.’ Zoals, zo: ik vind dit fascinerend. Wat een vertrouwen van Jezus in ons. Hoe zou dit ooit wat kunnen worden?

Het antwoord volgt meteen na deze zin: Jezus blaast op de leerlingen en zegt: ‘Ontvang Mijn Geest’. Alleen door de vernieuwende kracht van de Geest kunnen we in onze houding en daden iets van die missie proberen te volbrengen. De Geest is van hetzelfde niveau als Jezus. Hij alleen kan ons vormen naar het beeld van Jezus, zodat we leren om steeds meer op Hem te lijken.

Zodat we zoals Jezus zijn voor vriend en vijand, kerkganger of journalist, op zondag en maandag. Ik hoop het zover te schoppen…