Nieuwsbericht toevoegen Overdenking toevoegen Agenda-item toevoegen

Ds. Kramer ‘you‘ll never walk alone’

Op zondag, 18 juli jl., werd er in De Lichtkring een preek gelezen vanwege de vakantie van ds. Lopers met het thema ‘you‘ll never walk alone’ aan de hand van Hebreeën 11. De preek was afkomstig van ds. Kramer uit Amersfoort.

Geloven in deze maatschappij is niet meer zo normaal. De kerken lopen leeg en toch klinken vandaag de woorden uit de Hebreeënbrief. Voetbalsupporters van de Engelse club Liverpool zingen dir lied voor elke wedstrijd van hun club. Zo steunen zij hun club door dik en dun. In het gelezen gedeelte is het niet anders want als gelovigen staan wij ook in de wedstrijd, een marathon wel te verstaan die een heel leven lang duurt. Geen sprint maar een uitputtende strijd. Maar we hoeven het niet alleen te doen want we lopen samen op. Als team zo lazen we in brief want tot 3x toe wordt het woord wij gebruikt. Help elkaar dus onderweg o klinkt de oproep uit de brief, laat elkaar niet los.

De Liverpool supporters zijn geen gewone toeschouwers die aanschouwen maar steunen hun club fanatiek. Wij, gelovigen, krijgen eenzelfde support van alle die ons zijn voorgegaan. Zij moedigen ons aan vast te houden aan ons geloof. De Hebreeënbrief spreekt over geloofsgetuigen die achter ons staan. Sporttrainers roepen vaak ‘geloof in je zelf’ en ‘je kan het’ maar zou Simson ons zo aanmoedigen? Nee, die heeft zijn lesje wel geleerd, niets op eigen kracht! Wij hebben de Messias gezien hetgeen voor velen van de geloofsgetuigen niet geld en toch volharden zij in het geloof.

Marathon lopers verschijnen zo licht mogelijk in het stadion om zo min mogelijk ballast te hoeven mee nemen. In de tijd van de Hebreeën liep men vrijwel naakt omdat de toenmalige kledij bestond uit lange gewaden en men er anders in zou struikelen. Zo kunnen wij ook struiken zoals David, Salomo en velen anderen. Struikelen in ons verlangen en verslaving(en).

Misschien geloof je nog wel in God maar vereenzaam je en is je gebed verarmt. De christelijk gemeente staat om je heen. Oordeelt niet maat help. Staat naast je en niet tegenover je net als Christus deed. Kerken lopen leeg niet omdat men niet gelooft maar omdat men de veroordeling vreest zo stelde Kramer. Ons lied zo moeten zijn: ‘you‘ll never walk alone’ Kijk naar Jezus de grondlegger en voltooier van ons geloof. Omdat hij onze kampioen is die de overwinning voor ons behaalde. Zoals ooit David de overwinning behaalde voor het leger door Goliath te verslaan zo behaalde Jezus die voor ons. Wij delen in die daad. Zijn laatste woorden aan het kruis: ‘het is volbracht’ maakt hem de voltooier van ons geloof omdat Hij Gods weg liep en uitliep.

Misschien is het leven moeilijk en verliezen we van ons zelf, denken we wat heeft het voor zin. Kijk dan naar Jezus en luister naar onze supporters.

Naar het overzicht