Ds. L. Nagelkerke 'vacature: minister-president

Ds. L. Nagelkerke opent het laatst verschenen kerkblad van De Ringvaartkerk met ondertsaande overweging.
Wie gaat onze nieuwe minister‐president worden? Die vraag hing al weken boven de markt. Een nogal merkwaardig proces, zo van de buitenkant gezien. Kennelijk is een goede leider vinden toch nog niet zo simpel. Er waren al wel wat karakteristieken voor de profielschets: verbinder, representatief, flexibel, waren woorden die bijvoorbeeld werden genoemd. Ik ben met dat thema leiderschap voor ogen eens gaan grasduinen in de Bijbel. En daar valt voor de vier formerende partijen veel te leren. Zo is er dat mooie verhaal over de bomen die een koning zoeken in Richteren 9. De bomen zoeken een koning en ze vragen wat rond. Ze vragen de olijfboom, maar die wil zijn zoete vruchten niet kwijt. De druivenrank wil haar sap behouden. Beiden willen ze liever de taak blijven doen die bij hen past. Maar dan is daar uiteindelijk de doornstruik. Die wil wel boven hen uit torenen en hen schaduw bieden. Maar waarschuwt hij, als jullie niet in mijn schaduw komen, zullen jullie in het vuur verbranden. Het verhaal is een waarschuwing aan de burgers van Sichem om hun koning goed te behandelen, anders kon hij zich weleens tegen hen keren. Een duidelijke waarschuwing om niet zomaar achter iemand aan te lopen.

Of wat te denken van de jonge Salomo (1 Koningen 3) die bidt om een opmerkzame geest voor hij koning wordt, zodat hij kan luisteren en onderscheiden tussen recht en onrecht. Misschien mag onze nieuwe minister‐president wel wat van de jonge Salomo hebben. En zo kunt u vast zelf nog aanvullen. Leiderschap is een behoorlijke klus kennelijk en machtsmisbruik ligt op de loer. Ook toen al. Op die Ene na, Jezus zelf, die ons met het gebaar van de voetwassing leert dat je werkelijk leider bent als je je leven inzet ten dienste van anderen. Hij, die zichzelf in Johannes, de Goede Herder noemt. De tegenpool van de huurling die niets om de schapen geeft en ze dus ook niet beschermt. Dus, even op een rijtje: een goede leider is betrouwbaar, heeft wijsheid, kent je en beschermt je.
Ondertussen is bij het verschijnen van dit kerkblad Dick Schoof gepresenteerd als kandidaat‐premier. Als deze verhalen over goed leiderschap de profielschets van de nieuwe minister‐president zouden mogen inkleuren, ben ik wel heel benieuwd of hij de uitdaging zou durven aangaan.