Ds. Laura Nagelkerke ‘herfstgedachten’

Ds. Nagelkerke werd op zondag 28 augustus bevestigt in de Ringvaartgemeente in Nieuwerkerk a/d IJssel en zij opent de nieuwe Over en Weer met een overweging.

Zaaien, maaien, oogsten.
Dank de Allerhoogste voor de zegen die Hij geeft, zodat elk het leven heeft.

Herfst staat in de volksmond voor loslaten, voor vallende bladeren, storm en regen. De dagen worden donkerder, het wordt langzaam kouder. En voor je het weet vaar je met je gevoel een beetje op het weer mee en hangt er dan over de herfst een beetje een zware grijze deken. Ook in de kerk wordt de toon van de lezingen traditioneel minder lichtvoetig, zo op weg naar Eeuwigheidszondag. Maar dan vergeten we bijna dat Dankdag voor Gewas en Arbeid ook in de herfst valt. Herfst is ook de tijd van oogsten wat je hebt gezaaid. Dat zullen de vele kwekers van ouds‐ her hier in de streek nog veel beter voelen dan ik; die gang van de natuur. De herfst is ook de tijd van vruchten plukken en ervan genieten. Bij mij thuis staat de pompoen daar wel een beetje symbool voor. Pompoensoep hoort voor mij bij de herfst en bij met elkaar samen zijn. In vele culturen en volkstradities is er wel zoiets als een oogstfeest of een herfsttraditie. Van oorsprong is die herfst dus echt niet alleen maar zwaar en serieus gekleurd. Misschien is het wel goed om juist nu, met alles wat er zo gaande is, bewust stil te staan bij die lichte kant van het najaar. Dat we met dankbaarheid stilstaan bij dat wat we mogen oogsten en delen met anderen. Voor wat ons zomaar toekomt als een geschenk van de Eeuwige. Of ook als vrucht van onze inzet. Materieel en immaterieel. Het diepe besef dat wat we heb‐ ben niet vanzelfsprekend is, zet ons aan om te doen wat we kunnen voor wie minder heb‐ ben. Maar dat hoeft niet te zijn uit een gevoel van schaamte. Dat mogen en kunnen we juist doen uit een gevoel van dankbaarheid om wat ons gegeven wordt. En wie minder heeft, mag ook de schaamte voorbij gaan en dankbaar mee genieten van wat een ander te delen heeft. Pompoensoep maak je in een flinke hoeveelheid. Om daar lekker met anderen van te kunnen genieten en van uit te delen. Daar leent zo’n prachtige grote vrucht zich uit‐ stekend voor. Ja, ik word toch soms zomaar blij van de herfst.