Ds. Lopers 'breekbaarheid'

Op zondag, 30 oktober jl., sprak ds. Henco Lopers in De Lichtkring in Nieuwerkerk a/d IJssel over ‘breekbaarheid’ aan de hand van 2 Korintiërs 4 de verzen 6 t/m 11. Gods kracht openbaart zich daar waar het leven kwetsbaar is.

Wanneer je gaat verhuizen krijg je vaak stickers en tape mee met de tekst breekbaar voor de spullen waar voorzichtig mee omgesprongen moet worden. Voor de schatten waar je zuinig op wilt zijn. Vaak erfstukken of nog iets van je ouders en meestal verhuis je het zelf. Paulus spreekt daar ook over in de tekst van deze morgen. Hij schrijft de gemeente heeft die ook ontvangen die schat de we mogen delen en uitdelen voor een ieder die bij het licht wilt horen. Paulus schrijft: uit het duister zal een licht schijnen. Dat was bij de schepping al toe God het schepte en hij doet het nog steeds. Ook wanneer wij ons eraan onttrekken. Opdat wij weer zouden staan in dat licht dat afstraalt van Jezus.

Dat is nog steeds de boodschap van de kerk. Een vuur van licht en liefde. Waar hoop en moed gevonden wordt. Ondanks dat verloopt ons leven niet vlekkeloos en kennen we allen gebrokenheid en lopen we schade op. Er gaan dingen stuk dat kunnen we niet ontkennen. Paulus zegt we zijn een aarden pot. Makkelijk te breken. Zo is ons leven wat scheuren en basten oploopt. Aangetast door ziekte en tegenslag. Paulus kent het als geen ander gevangenschap, schipbreuk, steniging en ziekte hij maakte het allemaal mee. Toch deelde hij die schat met zijn gebutste lichaam verlicht door Jezus. Wat hij openlijk erkende (vers 7). Enkel door Gods overweldigende kracht ondanks alles.

Zijn heerlijkheid mag leven als hij in ons woont. Niet uit eigen maar enkel door Zijn kracht is Paulus en ons overeind houd. Bij one gebrokenheid is Hij met troost en bemoediging. Zo mogen we van buiten naar binnen kijken naar Zijn kracht en niet naar het opgepoetste van mensen.  Net zoals in het oude testament God voorop ging als er oorlog was en niet het aantal mensen of legervoertuigen bepalend was. God geeft het ons in de slaap. Zo daagt Hij ons uit ons leven voor Hem open te houden om je te sterkte te zijn. Geef Hem als persoon maar ook als gemeente de ruimte zodat een ieder zijn majesteit zal zien. Hij wil erbij zijn een ons allen vervullen. Paulus zegt in vers 10. We dragen altijd het sterven van Jezus met ons mee maar ook het leven van Hem in ons bestaan zodat Zijn koninkrijk zichtbaar wordt.