Ds. Lopers ‘De schepping is een parel van God’ (video)

Zondag, 4 okt jl., sprak ds. Henco Lopers in zijn thuisgemeente De Lichtkring in Nieuwerkerk a/d IJssel opnieuw over het gemeenteproject ‘Feest van het Koninkrijk’. Lopers doet aan de hand van Het onze Vader en sprak deze keer over de tweede bede: uw Koninkrijk kome. Daarbij werd er gelezen uit Lucas 9 de verzen 1 t/m 6 en Handelingen 5 vers 12 t/m 16.

De schepping is een parel van God zo opende Lopers. Maar bleef dit zo? De mens heeft ruimte nodig en de ontbossing gaat maar door. Kijk naar alle ziekte en lijden, naar onze verdraagzaamheid en je ziet de vrede ver weg. Wat compleet en af was is kapot gemaakt. Het verlangen naar heling is voelbaar. De schepping roept om herstel door Zijn hand. In Lucas lezen we ‘Jezus keerde gesterkt terug toen uit Jesaja las. De Geest heerste over Hem. Jezus kwam om te herstellen, om de wereld met God te verzoenen. Want Gods koninkrijk maakt heel!

Hoe vaak bidden we deze bede niet? Maar hoe vertrouwd ook wat is nou de juiste betekenis? Onze gedachten worden bij deze bede vaak naar de toekomst getrokken naar straks/later. Maar is dit juist? Zeker is dat bij Christus wederkomst zal dit het geval zijn maar Gods koninkrijk is ook hier en nu en niet alleen straks. Zijn majesteit is nu al zichtbaar en tastbaar. Het is Zijn kunstzinnig creatie. De wereld bestaat slechts door Zijn kracht want naders was er niets. Kijk naar de natuur en de wisseling van de seizoenen.

(in het kader van dit project in De Lichtkring maakte GeloofInNieuwerkerk onderstaand filmpje met ecoloog Mark van Heukelum)

In Gods schepping gaat kwaad rond en de mens lijdt hieronder. Toch bidden we om herstel ‘Uw koninkrijk kome’ en Zijn heerlijkheid breekt nu al door. Hij werkt aan het herstel en de aarde ontvangt zegen over op haar aanbidding. We hebben verlossing nodig en God gaat in Jezus dit koninkrijk nabij brengen. De gezonde structuur die Jezus bracht en het goede leven met God herstellen de toekomst daar waar de Hemel de aarde raakt. Maat toch spreken we deze bede uit omdat het gehele herstel er nog is. Ons misbruik van de schepping is nog sterk maar in Jezus is er een begin van herstel gemaakt. Aanbid Hem want dan komt er ruimte voor Zijn koninkrijk. God zet in Jezus het licht aan, Hij is erbij en geeft rust en kracht.