Ds. Lopers ‘een kijkje achter de schermen’

Op zondag, 15 augustus jl., startte ds. Henco Lopers in de Lichtkring in Nieuwerkerk a/d IJssel een serie over Openbaringen. Als eerste sprak hij over hoofdstuk 1 de verzen 1 t/m 20 met als thema ‘een kijkje achter de schermen’.

Het leiden
Af en toe krijg je als mens de mogelijkheid ergens achter de schermen te kijken van bijvoorbeeld in een ziekenhuis of een groot bedrijf en dat kan indrukwekkend zijn en vandaag mogen we met Johannes meekijken wanneer hij een inkijkje krijgt. We zien de Heer van de kerk de gordijnen openen. De kerk van vandaag staat onder druk net als in het gelezen Schriftgedeelte en Johannes ontvangt hiervoor een bemoediging. Jezus laat zijn macht zien en toont hem de toekomst.

Het koninkrijk
Johannes raakt in vervoering en hoort een stem als van een bazuin. Krijgt de opdracht dit op te schrijven en het ook te delen aan de zeven gemeente in Azië. De inmiddels stok oude Johannes begint bij het leiden van, zoals hij dat schrijft, zijn broeders die leiden vanwege het getuigenis van Jezus. Natuurlijk is het spannend als je leven op het spel staat en Johannes voelt zich verbonden. Wij kennen geen vervolging omdat we wat dat betreft al honderden jaren in vrijheid mogen leven. Toch kunnen we een parallel trekken aldus Lopers. De huidige kerk staat ook onder druk in deze tijd maar dan van wege de relevantie. Er is namelijk geen wetenschappelijk bewijs voor het geloof, de reden om de kerk onderuit te halen. Niet relevant die kerk!. Een aanslag op ons verstand verergert door corona, oorlogen en natuurrampen.

Blijft de kerk? Behouden we ons geloof? Johannes krijgt een bemoediging en ziet de zeven lampen waar Jezus tussen door loopt. Het beeld uit de tempel waarmee God liet zien: ik ben er bij! Daarnaast ziet hij Jezus, de betrokken Heer, de eerste en de laatste. Die er toen was en nog steeds is. Om ons te beschermen tegen de druk van de boze, ons te sterken en te leiden. We zijn niet zomaar mensen maar Zijn kinderen. Johannes schrijft: kinderen die bevrijd zijn door Zijn bloed. Hij heeft een koninkrijk uit ons gevormd waarin wij mogen leven. Jezus is er nog steeds en ook wij mogen delen in dat koninkrijk. Hij wil on vormen en samenvoegen om als priesters te zijn en iets van Zijn grootheid te laten zien op deze wereld.

Standvastigheid
Zo mogen we overeind blijven ondanks alle tegenstand net Jezus die ons ondersteunt. Zijn ogen waren als vlammend vuur om te strijden voor Zijn kerk. Om waarheid en leugen te scheiden. De kerk is kerk geen speelbal maar geborgen in Zijn hand. En als je soms twijfelt of niet weet hoe het verder moet kijk dan naar Hem die dichtbij is. Vol en vertrouw Hem dan zal het licht blijven stralen.