Nieuwsbericht toevoegen Overdenking toevoegen Agenda-item toevoegen

Ds. Lopers ‘Heer U bent mijn God’

De afgelopen dagen was het warm weer en bij deze warmte zoeken we vaak verkoeling bij het water. Water dat niet beschikbaar was toen het volk van God door de woestijn trok. Men was blij als men een oase bereikte waar verkoeling was en men kon rusten. Lichamelijk maar ook geestelijk bij God. David zegt in Psalm 63 toen hij de vlucht was voor zin zoon Absalon: “Met hart en ziel verlang ik naar U, zoals een dor en droog land verlangt naar water”

Er zit duidelijk spanning in de Psalm spanning tussen enerzijds geloof en anderzijds vertwijfeling. Het bevat een geloofsbelijdenis ‘God, U bent mijn God’ die staat als een huis maar ook ‘U zoek ik’. Is David God kwijt? Een herkenbare situatie voor ons? Kennen wij ook niet van deze vragen en periodes in ons leven? Vaak staat er dan wat tussen ons en God in. We door ziekte of tegenslagen ons ook zo maar afvragen Heer waar bent U?

De afgelopen maanden konden de kerkdiensten geen doorgang vinden vanwege het Corona virus en stonden we er min of meer alleen voor. Heer waar bent U? Het is ons roepen om de ervaring van God. David zocht in de ervaringen toch naar God: “Zo heb ik U in het heiligdom aanschouwd, Uw macht en Uw heerlijkheid gezien.” David valt hiermee terug op zijn ervaringen met God en weet hoe goed het is om dicht bij Hem te zijn en te blijven.

Zo mag het ons ook vergaan en ons laten aanraken door gebed, zang en woord. David overdenkt het liggend op zijn bed en trekt het hiermee in een privé situatie. Zo mogen we van Hem getuigen op de plek die Hij ons geeft. Nu zijn we nog pelgrims en mogen iets van Hem merken en meenemen net als David. Weten de dat ons geloof hoogtes en dieptes zal kennende tijdens deze reis. God komen laat zich niet sturen. Hij houdt de regie en spreekt wanneer Hij wil.

Blijf naar Hem tasten. Heer U bent mijn God. Hij zal zich laten vinden. Kijk naar David die zijn zekerheid buiten zichzelf zocht bij God. “U rechterhand houdt mij vast” Dit geld ook voor ons Zijn gedoopte kinderen. In die doop werden we gezegend met Zijn Geest. En in Jezus beloofde God ons altijd nabij te zijn. ‘Ik ken je’ en was er altijd bij.

 

Naar het overzicht