Ds. Lopers 'hope for the future'

Op zondag 27 november jl. ging ds. Henco Lopers voor in De Lichtkring in Nieuwerkerk a/d IJssel en sprak voor de vijfde keer over het thema ‘hope for the future’  nu na aanleiding van Handelingen 2 de verzen 14 t/m 21. Hij gaf hiermee een vervolg op de preek van 11 september ‘ hoop voor de toekomst’ (ds-lopers-hoop-voor-de-toekomst), 25 september (ds-lopers-god-ervaren), 2 oktober (ds-h-lopers-god-ervaren), 9 oktober (ds-lopers-god-ervaren-1), 8 november (ds-lopers-hoop-voor-de-toekomst-1) en op 27 november ds-lopers-hoop-voor-de-toekomst-2.

God heeft een plan met de schepping en werkt van schepping naar herschepping. Voor het volmaakte leven met Hem door Zijn genade, liefde en kracht aan ons geschonken. Betekend dat we dan gewoon kunnen afwachten wat Hij gaat doen? Nee, zeker niet want Hij schakelt ons in. Wij mogen in dit leven iets van Hem laten zien. Daarbij maakt het niet uit wie of wat je bent om te delen wat je zelf hebt ontvangen.

We weten allemaal dat de kinderen het lastig hebben in de kerk met alle gewoonte en gebruiken. Ze zijn duidelijk op zoek naar hun plek. Ze geloven maar voelen ze zich verbonden? Ja, toch is er hoop maar misschien niet in de huidige traditie. God zorgt zelf voor zijn kerk hetgeen we dagelijks lezen in Zijn woord. De verbondslijn van generatie tot generatie. Het boek Richteren laat dit ook duidelijk zien. We lezen daar met grote regelmaat en het volk deed wat slecht was in Zijn ogen. Maar evenzovele keren bevrijde God ze. Het ging af en aan.

De tweede reden dat er hope for the future is dat Handelingen ons laat zien dat de uitstorting van de Geest eveneens hoop is gekomen. Hierbij wordt gesproken over profeteren hetgeen niets anders is dan het spreken over God en het delen van wat wij ontvangen. Spreken over Hem omdat we er vol van zijn. Daarnaast mogen we de jongeren leren in de vertrouwde omgang met Hem en niet alleen de vormen en tradities over dragen. De levende omgang met Hem en dus niet alleen over Hem want dan gaat het sprankelen.