Ds. Lopers ‘Jezus liet ons niet alleen’

Op Hemelvaartsdag, donderdag 26 mei jl., ging ds. Henco Lopers voor in De Lichtkring in Nieuwerkerk a/d IJssel en sprak Jezus Hemelvaart aan de hand van Handelingen 1 de verzen 1 t/m 11 en Thessalonicenzen 1 de verzen 3 t/m 12.

Wat staan jullie naar de hemel te kijken werd de discipelen gevraagd. Onze Rabbi is opgenomen en verdwenen antwoorden zij. Ze waren verwonderd en opeens alleen – hun grootste angst. Wie geeft hen nu richting? En welke hoop hebben wij van deze hemelvaart?  Hoe vaak kijken wij niet naar de hemel, het blijft een machtig gezicht met al zijn vormen. Paulus leert ons er naar te kijken met een bredere werkelijkheid. Want God is daar, betrokken op ons leven. Zo was het ook voor de Thessalonicenzen. Die net tot geloof gekomen al worden vervolgt. Die leven aan de rand van de samenleving. Paulus houd hun een nieuw en groter perspectief voor ogen. Namelijk om in alle dingen deel te hebben aan Gods koninkrijk. Zo mogen wij er ook naar kijken met ons beperkte gezichtsvermogen en vanuit onze minderheidspositie als christenen in Nederland.

Desondanks houden we onze twijfel en zorgen want we zijn immers alleen? Hoe moet het verder? God zegt Ik bouw mijn koninkrijk met jullie. Paulus schrijft: bid om kracht want dat is onze hoop als kerk. Kijk en verwacht het van Hem. Heer werk in ons opdat wij het goede doen. Daarnaast zal Jezus op dezelfde wijze terugkeren op aarde – onze hoop en verwachting – een zullen wij Hem zien.