Ds. Lopers ‘Jezus zegt volg mij’

Vanmorgen, 2 februari, sprak ds. Henco Lopers in De Lichtkring in Nieuwerkerk a/d IJssel over Lucas 5 de verzen 27 – 32 het verhaal van de zieke die door het dak werd binnen gelaten en Levi de tollenaar.

De tekst vertelt ons dat Jezus het huis binnenging en blijkbaar wist iedereen dat Hij zou preken en genezen. De reden voor de vier vrienden om de zieke door het dak te laten zakken om bij Hem te komen waarna de al gelijk twee wonderen gebeuren. Namelijk het wonder van de vergeving en het wonder van genezing. We zien het optreden van Jezus als heelmeester en wanneer Hij het huis verlaat ziet Hij Levi bij het tolhuis. Levi had een verachtelijke baan en werd door iedereen met de nek aangekeken vanwege de oneerlijkheid die eraan kleefde. Maar Jezus ziet Levi de uitgestotene.

Lopers trok een parallel met vandaag en vroeg zich af wie hoeveel mensen er niet meer in de kerk komen vanwege hun zonden en/of verleden. Of vanwege onze afkeurende blikken en veroordelingen. Maar wie kent er geen verlangen en vernieuwing? Jezus ziet Levi in tegenstelling tot velen anderen wel. Hij kijkt recht in zijn hart en zegt volg mij. En in die paar woorden die Jezus spreekt zit de diepe acceptatie door Jezus. Maar ook wij kunnen vastzitten in de hoop dat niemand erachter komt. Want we willen er niet aan denken. Maar Jezus schrikt er niet van ook niet van onze zonden. Hij kijkt ook niet achterom vol met verwijten, haalt geen oude koeien uit de sloot. Hij spreekt en zegt volg mij en begin het nieuwe leven. Hij veegt ons de mantel niet uit en dirigeert ons naar het juiste pad.

Kom in wegeging net als Levi en laat los je schaamte en ballast want Jezus is het nieuwe leven. Hij komt je tegemoet in al je zorgen, zonden en pijn. De mensen om Jezus heen gruwen ervan en snappen er niets van en spotten met Hem.  Zij lieten de zondaars wel in de kou staan. Maar hoe is onze reactie daarin naar anderen? Gaan we echt met Hem op weg naar het nieuwe leven?  Hij nodigt je uit hoe we er ook bij staan op dit moment. Een uitnodiging voor een nieuw leven in Zijn Licht!