Ds. Lopers ‘kostbare liefde’

Op zondag, 24 oktober jl., sprak ds. Henco Lopers in De Lichtkring in Nieuwerkerk a/d IJssel over het ‘de kostbare liefde’ aan de hand van 1 Korintiërs 12 vanaf vers 31 t/m hoofdstuk 13 vers 15.

Liefde laat zich moeilijk uitleggen zo opende Lopers. Je moet het doen en er niet te veel over spreken. Er is en wordt nog steeds in alle talen over gesproken, gezongen en geschreven. Het is een magie over diepe gevoelens. Kende je al die talen maar de liefde niet dan blijft het hol en leeg. Je moet het gewoon doen ook in de gemeente. Want de kerk wordt er door gekenmerkt door die liefde, het is ons handelsmerk.

Wat doen we ermee en hoe vullen wij dit in? Is het een warm bad of zijn we koud en kil? Maar wat verteld de Bijbel ons erover? God is de bron van deze liefde en in Hem is geen spoor van duister, de kern van de liefde en een al licht. Pure liefde die niet zelfzuchtig is maar gericht op de ander en de onderlinge liefde. En wij mensen mogen hierin delen en hieruit leven. God heeft het zo bedoelt: liefde die gericht is op de ander. Zo moest Zijn wereld eruit zien. Wat moet het God pijn doen wat wij kapot maakte! Desondanks bleef God er niet in hangen maar zond Zijn zoon ter verzoening, wat een liefde! Om ons zondige en kwetsende mensen terug te brengen naar hoe Hij het had geschapen. Jezus zegt: hebt elkaar lief zodat een ieder ziet dat jullie bij mij horen. Met Zijn liefde en kracht woont Hij in ons.

Kun je aan ons zien dat God in ons woont? Hoe gaat dat dan in de kerk? In Handelingen 2 staat: Ze loofden God en stonden in de gunst van het hele volk. Ze dwongen respect af door hun doen en laten. Brand die liefde ook in ons? Waar liefde woont gebied de Heer Zijn zegen. Delen in geloof is een gemeente breed verlangen, in liefde die de ander zoekt. Zoals Jezus het initiatie nam om ons te zoeken in onze verlorenheid. Ons opraapte en terug bracht. De wereld is gericht op het individu en het verlangen naar succes. Men heeft geen tijd voor God. Daarom het deze liefde zo ’n diepe boodschap omdat hij anders is. Juist tegenovergesteld, en ziet van zich af.  Een altijd blijvende kracht die je mag ontvangen en uitdelen. Paulus schrijft: richt u op de aller hoogte gave maar dit is het eerste namelijk de liefde. Want zonder liefde mist alles zijn doel en is het slechts een slag in de lucht. De essentie wordt gemist en het blijft zielloos. Zo drijft Paulus ons naar het hart van de liefde Jezus Christus. Die vol goedheid en bewogenheid is. Betrokken, bewogen en geduldig is.