Ds. Methorst ‘God geeft wat je nodig hebt’

Gisterenavond, 10 juni jl., was ds. Methorst te gast bij het programma ‘Onderweg met God’ en ging in gesprek met presentator Leen Koster. Het werd een mooi en boeiend geloofsgesprek tussen beide voorgangers die de afgelopen jaren er een broederlijke band op na hielden en waarvan het wederzijdse respect afspat. Ds. Methorst verhaalde onder meer over zijn strijd om ondanks zijn handicap ‘stotteren’ dominee te kunnen worden en zie daarover. “Het is me gelukt door meer op God te letten dan op mijn zelf te zien” en “God schakelt je in ondanks je handicaps of juist door die handicaps”

In het gesprek liet lieten beide heren duidelijk merken hun werk als roeping te zien en te ervaren. En omtrent die roeping legt Methorst uit dat die roeping hem nu naar Apeldoorn brengt en dat het vertrek uit Nieuwerkerk hem best zwaar valt na 4 jaar: “Het raakt ons bijzonder omdat God ons onwijs gezegend heeft” (https://www.geloofinnieuwerkerk.nu/nieuws/ds-methorst-kiest-voor-apeldoorn)

Lovende woorden sprak Methorst over de interkerkelijke samenwerking in Nieuwerkerk a/d IJssel en zei letterlijk: “daar word ik blij van, samendoen wat samen kan” en sprak het verlangen uit dat dit niet alleen gecontinueerd wordt maar ook verder uitgebreid. Zondag 14 juni neemt Methorst afscheid van de Hervormde gemeente in Nieuwerkerk a/d IJssel in een videodienst waarna een vertrek naar Apeldoorn volgt. (afscheid-ds-h-i-methorst)

Het hele interview kunt terugkijken via onderstaande video: